Elitklasser eller inte...

Idag skriver man om elitklasser i pressen. Jag har funderat kring vad jag tycker själv i detta. Det är inte så svårt egentligen, eller? 

Vi har idag det som vi kallar "en skola för alla" - det innebär att om man är särskolemässig kan man läsa enligt särskoleplan men gå i "vanlig" klass, likaså barn med andra handikapp eller diagnoser ska kunna gå i "vanlig klass". Det är bra på många sätt tycker jag men å andra sidan ställer det krav på kringpersonal, resurser, lärare och föräldrar. Jag har jobbat i skolan många år och vet att det kräver resurser och ofta resurser som inte finns.
 

Det man missar är alla barn som är skolmogna, vetgiriga och kunskapstörstande. Kort sagt - de som har lätt för sig. Dom blir ofta sittandes med eget ansvar och ofta helt utan peppning och utmaning. Det är inte okej och jag vet att jag ofta kände frustration som lärare för att man missar elever som vill veta, lära och lära mer. Hur trist är det inte att höra instruktionen för tredje gången? Hur irriterande är det inte att vara intresserad av något och det finns några/någon som skriker, stör eller inte fungerar i rummet? Du behöver bara tänka dig in i hur det är när du går på bio, du vill se filmen och någon sitter och prasslar och småviskar bredvid. Eller kanske en mobil som surrar eller piper…. klart irriterande. 

Det nu uttänkta förslaget är både bra och dåligt kan jag tycka. Det är ju bra om det blir utmaning för de "duktiga" eleverna. För det är bara att fastslå att alla har vi olika utförsgåvor och det innebär inte att man är bättre som person men absolut innebär det att man ska utmanas att prestera maximalt iförhållande till sin kompetens. Det är så det ser ut hela livet sedan och alla har vi olika inriktning och ansvar.


Det är dåligt för att det blir en "klasskillnad" mellan eleverna och jag tror att det även blir mellan lärare för det är mer eller mindre prestigefyllt att jobba med de "duktiga" eleverna…. 

Det jag kan se och mitt förslag är att man ska gå tillbaka lite grann till mindre grupper - både för de elever som behöver stöd och för de som behöver mer utmaning. Det ger i mina ögon maximal utmaning för alla nivåer. Självklart inser jag att det är en kostnad och pengar är inte det som det finns mest av. Å andra sidan är det ju så att man måste satsa på skolan för som det är nu blir eleverna sämre och sämre utbildade och i det långa loppet är det vi alla som betalar priset för det. En nackdel är som skulle kunna bli är det med att eleverna ser "klasskillnad" i att någon tillhör den eller den gruppen. Här tycker jag att det kommer an på pedagoger, kringpersonal och föräldrar. Jag tror inte heller att vi ska vara så rädda för att prata om att vi alla är olika. Det ÄR vi ju. Det är inte konstigt att Lisa kan läsa när hon börjar ettan medan Klara inte kan….. Eller att Pelle kan alla kemiska formler medan Nisse inte kan. Kanske är det så att Nisse är en hejare på att skafa sig vänner och socialt umgås och Klara är fantastisk på att rita. Det viktiga är bara att belysa varje persons unika förmågor. Alla har vi något vi är bra på och det är inte hela världen om det inte är något som passar in i moduler i ett skolschema. Det gäller bara att våga se det och lyfta fram det och det är ju inte så svårt eller??



Kommentarer
[ F o t o - V a r d a g ]

jag tycker det verkar rätt så sjukt om jag ska vara ärlig. visst är vissa mer begåvade eller mer lättlärda än andra, och kan därför läsa andra klassers kurser, men elitklasser?... mja..

2010-08-18 @ 07:03:12
URL: http://ninnzanlee.blogg.se/
lovisacarlsson

Hallå (hjärtat!).

Det finns verkligen flera aspekter i det här. Jag kan tycka att "Elitklasser" kanske inte är det bästa att döpa det till. Låt oss bara ha klass 1 och 2, och försök att släppa prestigen, och som du säger, man måste belysa varje enskild elev. Så vem säger att "elitklassen" (förtuom att namnet har en åsikt kring hela arrangemanget) är bättre? Låt dem heta klass vit och klass grön, klass vit är bättre på att snickra, slåss och måla. klass grön är några riktigare hejare på algebra och kemi. Så. Lämna det där och tryck inte in en massa prestige och åsikter.

2010-08-18 @ 07:23:47
URL: http://jagdodademufasa.blogspot.com
lovisacarlsson

men hur trött är jag? Tydligen så trött så att jag måste upprepa mig ... --' värt.

2010-08-18 @ 07:30:01
URL: http://jagdodademufasa.blogspot.com
TheVolvoStealer

Varför inte ha klasser uppdelade i motivations nivåer, där eleverna själv kan hoppa emellan klassrummen. Dock skulle det behövas mera resurser men tror det kan underlätta. Värd att pröva.

2010-08-19 @ 21:10:26


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0