Vi ska alla den vägen vandra...


Livet är fan ingen fest. Det är dumt att tro och fånigt att försöka lura sig själv till att tro. Man jobbar hela veckorna, städar, diskar, lagar mat, tränar och försöker få ihop en tillvaro. Så ser livet ut för oss den stora massan. Har man tur har man roligt på jobbet och med lite ansträngning kan man få till ett och annat skratt privat också. Det är hur man väljer att leva sin vardag som är skillnaden på lycka eller misär. Tror jag alla fall.

Låt oss säga att du väljer att leva Magnus Ugglas "Kung i baren"- liv, du får lön - bränner allt snabbt och festar hårt ett par dagar för att sedan leva på nudlar till nästa lön.  Visst fan har man kul dom där få dagarna och man känner kicken, ruset och känslan av att vara oslagbar. Resten av månaden är ganska mörk och trist. Jag tror ju personligen att det är då i man mår skit och analyserar ihjäl sig själv och sin tillvaro. Det är då man sitter och vältrar sig i sin egen olycka och känner att ingen har det så svårt som jag..........
Man tappar ork och lust för allt vilket förmodligen gör att man dessutom inte sköter varken hem eller jobb med någon större bravur. Det blir ett ganska tomt och innehållslöst liv. Långt från ärligt och definitivt inte bra.

Det är inte kul med vardag och man lite anarkistiskt vägrar att finna sig i ekorrhjulstillvaron. Men jag tror ju att man flyr från något när man lever så. Jag tror att man vägrar se sig själv och jag är helt inne på att sanningen exploderar i ansiktet en dag och det är då när the botten is nådd som man kan ta sig upp. Svälja den sura medicinen och göra det som förr eller senare måste göras. Ett jobb - en vardag. Skapa sig en trygghet och framtid.

Livet i vardagslunk är skönt tycker jag och jag känner att det är utmnaingen att ordna guldkant på tillvaron som är kryddan i vardagen. Att tända mängder med ljus och äta något gott mitt i veckan. Att lägga sig tidigt och bara ägna sig åt varandra, att åka iväg och träffa en vän helt oplanerat, att skriva en lapp till den man tycker om och lägga i matlådan, att laga den där goda maten som någon gillar. Att baka en kaka. Att kolla en film. Ja det finns massor. Nu tänker du som läser att jo men det går ju bara om man har någon - stackars jag är ensam...!! Skit samma du har säkert vänner och jag har också varit ensam men vet att det finns folk i ens närhet alla fall. Ingen av oss är helt ensam, inte många alla fall. Dessutom vill/bör/ska man inte leva i ett förhållande som är skit. Är man solo kan man göra sig den där goda maten själv - titta på den där filmen som man gillar, duscha länge och ta hand om sin kropp, träna, ringa den där vännen man tappat bort men gillade förr osv osv. Det finns massor verkligen. Och det är just det jag är ute efter - vardag kan vara och jag tycker det är - fantastiskt skönt. 

Jag har haft en underbar helg med auktion, svampplock, vin, möblering, marknad och massa mys. Imorgon är det måndag - jag får gå till ett jobb jag gillar.  Det är vardagslunk - hösten närmar sig - fint tycker jag. Jag sitter i soffan och jag tror att "den jag delar möbler med" är lite fundersam på om jag är grinig men jag har bara ägnat mig åt att skriva av mig och planera det som blir guldkant på en redan faktiskt gyllene tillvaro.



Kommentarer
Maria (Oliver o Luddes mor )

Kunde inte sagt det bättre själv! Jag brukar ofta lägga små kärleksbrev till barnen, eller busa och ställa till med fest mitt i veckan om de haft alla rätt på ett prov osv. Jag tycker det är såå viktigt att ge varandra kärlek och uppskattning, för livet är skört.... Ja och det där med vardag .. för att orka med alla måsten, så måste vi sätta lite guldkanter här o där. Gillar ditt sätt att skriva och hittils håller jag med om dina åsikter till fullo. Keep it up! Kram Maria

2010-08-08 @ 22:06:50
DD

Det var bra skrivet. Läste igår faktiskt och nu idag, efter vårt samtal, så blir det ännu större mening i det du skriver.



Jag har sagt det förr: "du e fan riktigt jävla klok du!".



Kram



2010-08-11 @ 08:26:01


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0