Reagera - agera!

Självmordsbombare i Stockholm.

Vi kan alla konstatera att det är obehagligt - fördjävligt - skrämmande - bedrövligt. Det finns fler ord som beskriver det många av oss känner just nu.
Det skrivs massor om det i tidningar och bloggar - nätets forum haglar med inlägg och trådar. Det mesta är ganska rasistiskt skrivet och i tv har man debatter och intervjuer med kunniga på området.

Jag slogs av en tanke igår när jag la mig.

Det andra då? Som drabbar så ofta så många så hårt?


Jag tänker på dålig kommunekonomi som ger noll och inga pengar till äldrevård som ger ensamma pensionärer som ger deprimerade människor som ger dödsfall i många fall. En hel GENERATION som misshandlas och många dör?

Jag tänker på våldtäktsmän som utsätter kvinnor som sen har mardrömmar som ger ångest som ger medicinering och ibland självmord.

Jag tänker på pedofiler som förstör barndom och vuxenliv.

Jag tänker på pissig politik som ger usel skolmat och i det ger tröttare elever som ger sämre ork som ger sämre utbildning som ger "dummare" vuxna och vips så har vi en hel generation människor som ska ta över samhället och de personerna är inte kapabla att ta vettiga beslut? Hur farligt är inte det för HELA svenska folket?

När ska dessa problem tas i fokus? När börjar vi ställa saker i paritet till vad det egentligen gör med många i samhället istället för att hetsa upp oss över en för dagen stor händelse?  Listan över saker som drabbar hårt och långt många fler är lång.

Nu sitter du nog och är förbannad för att jag inte tänker på HUR läskigt det är och hur stort detta kan bli. Men det har jag tänkt på och jag tror fortfarande att de andra saker bland annat de jag listat är saker som drabbar och kommer att drabba fler. Jag minimerar inte problematiken i det som hänt. Jag tycker att det är allvarligt.

Jag är bara rädd att vi allmänt blivit lite sensationsmatade och tar till oss en händelse och ooooar och åååhar över det tills nästa stora grej händer. Jag känner att det vore viktigt att ta tag i vårt samhälle i stort för att få ordning på saker. Jag tror att det föder en god helhet.

Nu undrar du - vad fan jag själv gör för att påverka detta då? Ja, inte mycket - jag bloggar här men jag känner mer och mer att jag står inför ett val att tiga eller göra något. Det blir nog det senare.

Men idag ville jag bara väcka en tanke - säga en mening. (fast det blev ett helt inlägg)





Kommentarer
Lovisa

Exakt och precis, du är bra älskling. Det pratas om ett tredje världskrig. Men det som pågår hela tiden då?

2010-12-15 @ 20:52:20
URL: http://www.newztelge.se/lovisa
Michaela

Nu är det dags att fixa naglar till jul och nyår! Kontakta mig genom en kommentar i bloggen eller genom min mejl; [email protected] så bokar vi in en tid!



Titta in i bloggen så får du se vad jag har att erbjuda dig i nagelväg.

Ha det fint!

God jul och gott nytt år =)

MVH Michaela

2010-12-16 @ 06:40:11
URL: http://michaelastappe.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0