Evighet

Maxstraffet för rån är 8 år

Maxstraffet för våldtäkt är 4 år

VA???

Jag hör talas om artikeln i Aftonbladet idag kring länspolischefen som åtalas på 23 punkter! Bland annat våldtäkt mot barn, koppleri och våldtäkt. Jag är så upprörd och känner att det här strider kraftigt med lagen om mänskliga rättigheter.

 

Jag vägrar att använda mig av ordet grov våldtäkt – för i mina ögon är en våldtäkt ALLTID en grov handling som förändrar livet för den som utsatts. Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kom på begreppet mild våldtäkt. Hur blir det milt?

Slår man upp ordet mild så får man följande synonymer:

 

mild

1 behaglig, angenäm, len, mjuk, skön, skonsam; svag, lätt; ljum, varm 2 försynt, hänsynsfull, mänsklig, vänlig, rar, blid, god, försonlig, huld, barmhärtig, human

Ge mig förklaring till hur i helvete detta kan passa in i sammanhanget våldtäkt??????????

Slår man upp ordet grov blir det följande synonymer:

grov

ohyfsad, , oanständig, fräck, plump, vulgär, brutal; klumpig, fyrkantig, simpel, okänslig 3 allvarlig, stor, betydande, svårartad, svår, skändlig

Exakt så är det.

 

Alla människor har rätt till privatliv och yrkesliv men som offentlig person med ett yrke där man står för förtroende och trygghet har man trots allt faktiskt tagit på sig en roll där man faktiskt får och måste ta ett större ansvar. Som polischef är det därför extra känsligt och jag tycker att straffsatsen för det fall som nu är aktuellt bör vara av hårdaste sort.

Att sedan media med i mina ögon Aftonbladet i spetsen väljer att skriva plumpt och illa är tragiskt. Media tar inte sitt ansvar heller, man skriver artiklar som vinklar FÖR gärningsmannen. Advokater och andra uttrycker: ”det är klart att han mår dåligt – det måste man förstå” Varför i helvete då? Vem tänker och uttrycker FÖR offret???

Nu har jag länge läst artiklar och funderat på att det inte går att sitta med armarna i kors. Här måste ageras och det tänker jag göra. Jag ska göra allt i min makt för att uttrycka och ställa frågor som behöver ställas. Jag tänker inte vara varsam, det är inte min stil.

Ska du med?



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0