En kvinnas lott

Brevet dimper ner i brevlådan och jag öppnar det, ett vitt papper med en vacker logga och orden är vardagliga som om innehållet är världens vanligaste enklaste sak.

"Du är kallad till mammografi den xx/x kl XX.XX. Detta är en bokad tid och vill du inte ha den kan du boka en annan tid"

Mammografi! Jag ska alltså åka till ett ställe, klä av mig på överkroppen och tillochmed ta av bh och sen "lägga upp" bröstet ett i taget på en platta för att sen låta en kvinna/man DRA i dem - pressa ihop dem till en centimeter och bara stå där och utstå detta för att sedan göra om allt ihop med nästa bröst!! 

Jag kan se det framför mig - strålande solsken - enormt med dagsljus och klämkäcka sköterskor som utan minsta problem tar i mina bröst som om det vore en självklarhet. Dom drar pressar och trycker till det ena bröstet och sen andra tills det blir litet platt och ännu fulare än det redan är. Där ska jag stå nästan naken!

Fy bubblan - jag vill inte, det skriker i kroppen att nej jag vill inte. Det knyter sig i magen och jag vill inte. Jag känner redan nu hur svettig jag kommer vara - hur fumlig jag kommer bli. Jag kommer säkert ramla eller säga något fel och tokigt. 

Jag önskar att man kunde ge mig något lugnande, jag undrar om man kan ta sig en fylla innan? Då kanske man inte har samma panik. Jag funderade på att önska att jag var sövd men inser att då har jag inte någon som helst kontroll på vad dem gör så det vill jag inte heller. Inte lätt att vara kontrollfreak OCH pryd....

Idag ska jag boka tid för mammografi och snar är det dags för gynekologen........önska mig lycka till... 



Kommentarer
Maria (Oliver o Luddes mor )

Hi hi Jag känner igen din ångest inför mammografi.. Jag var livrädd första gången och kunde inte fatta hur de skulle få in mina små sk bröst mellan de där plastskivorna.. Dessutom har jag hört talas om flera kvinnor som fått sina liv helt vända upp o ner sedan de upptäckt nån knöl..jag är livrädd för cancer..

2010-08-07 @ 19:44:04


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0