Bara jag får det jag vill och lite till......

Jämlikhet - det pratas om det i media från och till. Det blåser upp i någon debatt och det är så otroligt viktigt. Jag har skrivit om det förr och idag hörde jag på radion - igen.

Ytterligare en gång tas brandmansutbildningen upp. Den ska ju formas om så att kvinnor också kan söka. What the fuck? Varför?????? En brandman är en brandman är en brandman - vi har satt upp normer för vad en som jobbar som brandmän ska kunna orka och klara. Det i tjänsten att rädda liv.

Jag vill inte ha sämre eller mindre utbildade - kunniga personer om det brinner i MITT hus. Vill du?
Det finns massor av tjejer som kan och klarar den utbildningen men att göra om fystesten för att fler ska kunna klara av det är inte bara fel utan farligt.

Brandmän, poliser, lärare, advokater, kassabiträden, lokalvårdare. Du får ett yrke för att du klarar av det inte för att du har bröst. (nu förtiden har rätt många män det också i fetmans tider men här avses kvinnor) Tough luck om du är liten svag eller har astma - du KAN inte bli brandman tillexempel. Eller ska vi inte göra om den så att särskilt svaga män också kan få söka och klara fystesten? Är inte det bra? Så att alla kan smeka sitt eget ego och tro att de är något särskilt och extra bra för att jodå visst jag klarar att vara brandman!??


Tjejer som vill spela hockey, vara brandmän, poliser, säkerhetsvakter, skogshuggare eller lasbilschaufförer. Män som vill vara hemmapappor, jobba på dagis, sjuksköterskor eller hårfrisörskor - FINE - you are welcome to it.

OM du klarar av det.

Jag anser att det finns folk till allt och det man klarar av ska man få göra. Jag anser bara inte att det ska kvoteras eller anpassas för att folk ska få som de vill. Det finns ju tjejer som klarar tunga sk "mansjobb" och det finns killar som har empati, känsloregister och intuition nog att klara "tjej-jobb". Gränsen sätter man själv.

Det enda män inte kan idag är att föda barn och ärligt talat tror jag inte att de aspirerar på den uppgiften.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0