Titta dig i spegeln

Vaknar upp en lördag och jag är inte helt slut! Tittar ut och ser att det finns en antydan till sol. Det riktigt spritter till i kroppen och jag vaknar. Hela jag. Det skulle kunna vara en antydan till vår... i alla fall i min kropp. (jag VET att det kommer mer snö - men låt mig njuta!)

Tittar på tv och surfar runt. Lyssnar på bra musik och ska snart ta tag i dagens städning och plock. Kanske hinner jag åka och träna lite. (eller så skiter jag i det och bara njuter)

Pratar lite med min son (min prins!!) trevligt samtal och jag riktigt känner hur han går från klarhet till klarhet i livet. Pratar också med en väninna som har en lite komplicerad situation, samtalet blir bra och hon kallar mig för sin storasyster (jag har aldrig varit det och det känns riktigt nice)

Jag sitter och funderar på hur det är att leva...... lever vi som om varje dag räknas? som om varje dag vore den sista? Tänk om den är det - idag är den sista dagen? (jag vet att det blir djupt nu men häng med lite nu?)
Eftersom man inte VET vilken som är den sista dagen så borde varje dag vara en gåva eller som om den är den sista. Men hur många lever så? Vardagen kommer emellan och livet som det är rasslar förbi. Vi ägnar oss åt the biggest ratrace ever och ingen kan vinna. Det handlar om att fylla sin tid och sina dagar med kvalité. Eller är det något annat? Fast - jag är faktiskt nöjd. Det finns massor jag vill se göra och uppleva. Jag läste en bok som hette "innan jag dör" och i den gör tjejen en lista med to do - saker.
Min lista - vad skulle den innehålla? Ja det är lite grann men faktsikt inte så mycket.

Att fundera så här är ganska skönt och upplivande faktsikt och jag tror på utvärdering av saker. Min utvärdering av mitt liv och min omgivning idag är: jag är nöjd. (det finns det många som inte kan säga)

Snart är det vår - på riktigt inte bara i min hetsiga värld. Jag sa till en kollega häromdagen det gäller att njuta och notera varje skillnad i ljus - varje lövutsprickning - varje blomma - känna värmen stiga. Våren blir så mycket längre och för att vara poetisk: naturens mirakel är väl värt att se. (fuck film, tv-spel och internet)

Det finns så mycket att vara glad över och om man koncentrerar sig på det goda det man VILL göra och mår bra av. Tittar sig i spegeln och känner efter vad man har som är bra och gott, det finns så många som hela tiden strävar efter något annat - inte är nöjda - hela tiden tittar framåt till priset av att de missar idag.





Kommentarer
DD

Jag vaknade imorse och var helt slut! Men å andra sidan känns det rätt ok att veta att det blir ljusare på alla sätt fom nu.



2011-01-24 @ 10:43:50


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0