Så ser inte riktigt samhället ut längre

Idag gick jag upp tidigt och gav mig efter en första kopp kaffe ut och intervalltränade. Holy Cow vilken dålig form jag är i!!!! Sambokilona är tunga att bära kan jag säga och med semester i hela kroppen blev det inte lättare. Men det känns bra nu efter äggfrukost och mer kaffe. Zumba och ett intervallprogram ska få mig i ordning.....hoppas jag, kanske - fan tro't.

Vi pratade igår om det här med träning, plugga hårt, göra sitt bästa på jobbet och så vidare. Det ska ju natruligtvis löna sig att jobba hårt och göra det rätt. Men så insåg jag under samtalet att så ser inte riktigt samhället ut längre.

På jobbet: Du gör ditt bästa, är där jämt aldrig sjuk, är noggrann och målmedveten. Du borde alltså i det avancera och få cred. But you don't - för då dyker det upp någon lismande, smygande, falskspelande backstabber och smilar in sig hos chefen. Snor dina ideér och lägger fram det som dina. Samma person som är hemma en fredag då och då, tar långa luncher och är försenad ofta. DET är personen som får befodran.

Politiker: En politiker som står för sina åsikter, jobbar hårt och är ärlig. En sådan politiker blir omsprungen av en påläggskalv som ägnar sig åt korridorsnack, lobbying och smutskastning.

Börsmäklare: En som analyserar, avväger. Läser rapporter och gör kalkyler. Ägnar långa nätter till att göra korrekta bedömningar av det ekonomiska läget. En annan som gör upp affärer i det fördolda, mutar och går bakom ryggen i insider affärer. Det är den som gör de stora klippen.

Träning: En person som tränar, äter rätt och jobbar hårt och innerligt i sin träning. En annan som trycker i sig anabola och annat skit ja det är ju den som får snabba resultat och ser "biffig" ut fort.

Banta: Samma som träna - någon som rör sig, äter kalorifattigt och är noga med sin kropp. Blir snabbt omsprungen av den som äter tabletter, måltidsersättning och fettsuger sig.

Utseende: En som smörjer in sig, tar hand om sin kropp och lever sunt står i bakvattnet när den som opererar sig, använder all världens krämer, pushup, pushin och annat som ger en snabb lösning.

It just goes on and on..... men min tanke i det här är att det är trist att det inte riktigt lönar sig att göra rätt. Elitidrottare som dopar sig, politiker som tänker mer på sin egen vinning än det korrekta. Din granne som lever på lån när du har betalt allt kontant och det är HAN som har den nya bilen, poolen och whatever. Din kollega som egentligen missköter jobbet men hela tiden åker räkmacka som han inte betalat en enda räka på själv.  Det är de som använder sig av quick fix som "vinner" och gör intryck av att vara mer lyckade. Hela samhället idag är byggt på quick fix. Jag gillar inte riktigt det - ja jag VET jag är med i racet själv till viss del är vi nog alla det men det gör väl inte att jag kan tycka att det är trist? 

Någonstans inne i mig tänker jag att ärlighet varar längst - Ellerhur?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0