Nej tack - jag är inte intresserad

På tv sänds det reklam för en massa bra att ha saker och vi möts av säljare till höger och vänster när vi är ute och handlar. Det ringer på dörren och i telefonen och alla vill sälja den där otroligt bra produkten.....

Jag gillar reklam på flera sätt och jag är den förste att tillstå att jo jag går på alltihop. Det får ibland konsekvenser, jag ska berätta om det nu.

När vi flyttade in i vår lägenhet så ville jag ha en ny dammsugare, eftersom Lovisa är allergisk (astma) så ville jag ha en vattendammsugare. Letade överallt och en dag ser jag reklam för en på Twins på tv......den verkade skitbra. Också mycket billigare än andra så jag blev väldigt glad. Jag konfererade hemma (väldigt lite) och berättade om fördelarna (övertalade) och sen blev den beställd och betald. Den kom hem och när jag prövade den så tyckte jag nog att den var lite plastig men fördelen med att man kan "se" sin smuts när man tömmer behållaren är så stor att jag gillar den. (sugförmågan är....inte bra)

Efter ett tag så har vi (jag) sedan köpt diverse städmaterial - juicer - godis och annat som det görs reklam för - allt med varierande kvalité och konsumentglädje. Men hela tiden ganska stillsamt.
Sen sker det som nu föranleder detta inlägg.

Lovisa åker till USA. Jag blir rastlös instabil och oberäknelig.

Jag har så tråkigt - saknar henne så innerligt att jag ägnar mig åt kapitalterapi. (sedan är det så att jag själv tycker att jag är jävligt fiffig)

Så vad händer: Jo, jag köper toapapper med dikter och hushållspapper med recept på. Det är jättegulligt men det är också så att man vill läsa den där dikten och kolla efter nästa vilket bara resulterar i att man tar alldeles för mycket papper......(oekonomiskt som fan!) Jag köper den där nya gelen som man ska sätta i toastolen - det ser så geschwint ut att bara trycka dit den och sen är det bakteriefritt i toan.......men fan heller den glider ner och det ser ganska äckligt ut....

En kväll ringer det på dörren. Det är två killar från Eon, de vill att jag ska byta elbolag. Jag hatar när det ringer så där på dörren (för att jag vet att jag är vek) men jag säger lite lamt att det är inte jag som står för avtalet idag och så vidare. Det förklarar killarna att det är inga problem....så efter en stund har jag skrivit på ett nytt avtal...

Lovisa kommer hem, allt är frid och fröjd - jag börjar känna mig stabil igen.
För ett par dagar sedan kom brevet från Eon och då slog det mig.....oj sa jag till Lovisa jo så här är det....
Lovisa läser igenom avtalet och nej det var inte det bästa avtalet man kan teckna. Hon ringde upp dem och ordnade till att vi fick någon rabatt så nu blev det ett bra bra avtal. (tack för att du räddade mig Lovisa)

När hon lagt på så tittar hon på mig. Hon går fram till mig och kramar mig och säger:
Älskling: Du kan inte gå på allt som sägs och du kan inte, får faktiskt inte skriva på något. Inte något alls.
Lovisa tar nu ett djupt andetag och säger till mig: Säg efter mig, jag tittar på henne och är helt beredd.
Lovisa tittar mig djupt in i ögonen och säger: Nej tack - jag är inte intresserad.
Jag upprepar: Nej tack - jag är inte intresserad.

Hela kvällen går Lovisa och från och till tittar hon på mig uppfordrande och säger: Vad är det du ska säga när någon har ett erbjudande?
Jag mantrar snällt: Nej tack - jag är inte intresserad.

Hon har ju rätt - det vet jag men jag tycker själv att ibland ÄR jag intresserad och tycker själv att det är väldigt bra erbjudande, men jag har nog fått och bör kanske ha mitt mantra i tankarna mest hela tiden.
NEJ TACK - JAG ÄR INTE INTRESSERAD.  Ellerhur?




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0