Helt naturligt kommer vi in på fördomar

Idag har jag jobbat med gruppdynamik - vi har pratat om: Bilden av mig själv och andra. Jag berättar här hur ryggsäcken vi alla bär på får oss att uppfatta saker och värdera saker, händelser och människor på olika sätt. Hur vi blir/tar en roll i grupp. Det är oerhört intressant och helt naturligt kommer vi in på fördomar.

Det är i gruppen väldigt mycket fördomar. Det är intressant tycker jag. Det är också så att merparten av deltagarna i denna grupp är av utländsk härkomst. Det i sig innebär olika religion och olika kulturer.
Det som var väldigt tydligt just idag var att det finns mest fördomar kring kvinnligt/manligt och ...... kring homosexualitet. Väldigt intressant tycker jag. Två av kvinnorna, en svensk äldre och en utländsk bägge äldre pratade högt och ljudligt kring detta. De hade massor av åsikter kring både män och kvinnor som är homosexuella. Det är inte rätt och så kan man inte göra och så vidare och så vidare. Bägge damerna visar att de gillar mig personligen och ja - jag behöver inte gå in mer på vad jag tänkte. Nej jag gick inte in på min egen situation eller mitt egna liv.

Varför? Ja det är så enkelt som att det i min roll som utbildare så försöker jag vara så neutral som möjligt i ALLA frågor. Det för att skapa en tillåtande atmosfär. Det är viktigt som attan. Alla får tycka, känna och vara som de vill och jag vill inte att deltagarnas utbildning färgas av hur jag lever.

Men det var spännande och kul och inom mig log jag och tyckte att det var otroligt intressant.
Det blir lätt så när man jobbar med människor.
För människor är intressanta - Ellerhur?



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0