Väljer sida

I Aftonbladet idag rapporterar från rättegången mot personen som sköt på Utöya förra sommaren. Som journalist är det här naturligtvis hot stuff och det är deras jobb att rapportera och förmedla. På hemsidan ställer man en fråga om hur mycket man ska rapportera, hur mycket tid i media personen ska få.

Personligen är jag väldigt kluven kring det här. Jag tycker att det är otroligt bra att media tar ansvar och faktiskt ställer sig frågan kring OM man överhuvudtaget ska ge denna människa uppmärksamhet. Samtidigt blir jag lite besviken för jag tycker att det är så ofta det finns anledning för media att fundera över sin roll. Demonstrationerna i Salem är ett exempel på när media ger etertid till att sprida propaganda.

Likaså ser jag att det finns skäl till att ge uppmärksamhet till "rätt" sida så att säga. Offren. Vid en våldtäkt så kanske man mer ska beskriva hur offren mår/tänker/känner. Vid massakern på Utöya likadant, mer viktigt att lägga tid engagemang i de överlevande och anhöriga till offren.

Att media tar parti - väljer sida och skriver om det som är mer moraliskt viktigt och inte det som mest säljer lösnummer har jag efterlyst länge. Att ta sitt ansvar och ge stöd och i det visar upp ett föredöme tycker jag är det man kan förvänta sig. Oavsett vad det gäller.

Kanske är det först då debatten kring straffsatser, offer och efterverkan på våldet på riktigt kommer igång. Jag tror att det är en av väg till skärpta straffsater och en mer moderniserad lag. Alla måste ta sitt ansvar det är solklart. Jag tycker verkligen att moralen är urholkad och etiken skev. Jag tycker också att Poliser, präster, advokater, politiker, lärare och andra offentliga personer har ett högre ansvar än gemene man. De yrkesgrupperna har valt att vara förebilder och modeller för samhället. De och media bör alla driva frågorna och se till att det går framåt i samhället. De ska ta ett högre ansvar. Det är när förebilderna gör det man kan förvänta sig som resten av befolkningen kan ställa sig upp och säga ifrån. Ellerhur?



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0