Lång dag

Hade lite tid över idag att fundera i bilen på väg till jobbet.


Det finns så många svåra och komplicerade frågor. Det finns så många svåra, tunga ämnen där det inte finns några enkla svar och där det är stor risk för prestige, missförstånd och hårdnackat tänk som ger negativa effekter.

I alla svåra ämnen finns det frågor. Alla frågor borde få ställas. Alla tankar ska vara värda något. Är de inte det kan det också bli så att bara för att jag ställer en "dum" fråga eller har en avvikande åsikt, så kanske man missar en ny vinkel. Det är också så att om någon ställer en sk dum fråga kan det ju vara så att han/hon vill veta, försöker förstå. Det är inte upp till dig att säga att frågan är dum. Kanske sårar frågan dig eller får dig att må dåligt men fortfarande - det kan vara så att personen försöker förstå.

I alla tunga frågor alla svåra ämnen finns det människor som mår dåligt, det kan vara ett trauma och personen som upplevt traumat kan behöva agera ut. Personer runt ikring behöver ha förståelse och omtanke. Men också, personen själv kan inte utgå från att hans/hennnes tankar och känslor syns eller att de är allomfattande. En person som mår dåligt är ansvarig för att söka hjälp och måste förstå att agerandet i affekt som kanske känns som en rättighet, känns som om alla borde förstå och sympatisera, det beteendet går ut över andra och de i sin tur agerar och reagerar. Ergo - det får effekter för långt många fler än en själv.



Idag gick jag upp halv 3 för att köra omvägen via Arlanda till jobbet, en resa på drygt 35 mil, så just nu känns det som om det är mer än dags för lunch.... Jag ska träffa lite företag idag och sedan åker jag nog hem och vilar lite. Det känns som om det blir en lång dag. Ellerhur?



Kommentarer
DD

Man måste inte åka långt för att hinna fundera en massa. Jag tänker jämt på olika saker i beilen eller på promenaden.



2012-03-14 @ 16:08:00
Nilly

Jätte fin blogg du har :) Kolla även min www.nnilly.blogg.se har även en tävling där var med och tävla vet jag :D

2012-03-17 @ 00:56:37
URL: http://nnilly.blogg.se/
Anonym

Bloglovin o instgram byte?:p

2012-03-17 @ 06:37:27
URL: http://www.nattstad.se/taangs


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0