Det kallas visst mode

L ringde mig och vi pratade om olika saker och jag fick tipset att fundera kring det här med kläder.
Det här med märken. Förr satt namnet på kläderna, loggan på lappen i nacken, ja bak på plagget, i närheten av eller oftast vid tvättinstruktionen. J-Lindeberg, Nike, Adidas och Tiger - namnen är många och kläderna pryds av stora märken synligt på kläderna.
I en iver efter att vara unika, visa vår ekonomiska standard att vara lite "inne" använder vi kläder med märken och det är där vi blir en stor homogen massa. Ett märke avgör om det är BRA kläder, har man de kläderna är man inne och accepterad. För att visa vår tillhörighet väljer vi märken också utifrån eventuell hobby eller intresse. Vi blir bättre golfare, ryttare, hundägare, surfare osv osv för att du bär kläder med ett visst märke. För inte fan kan du övertala mig att det är just det märket som är oslagbart i kvalité? Att det inte finns ett enda alternativ som är lika bra men inte samma märke? Vi ser det ofta som ett onamnat plagg är sämre kvalité. Vilket inte alls är fallet alla gånger.  Vi betalar riktigt rejält för att få klä oss i kläder med stora blaffiga märken som visar hur inne vi är, det kallas visst mode.

Stora idrottsmän, artister och andra kändisar bär kläder av ett visst märke eller representerar ett företag eller märke. Det får de duktigt betalt för - det kallas visst sponsring.

Jag tror att jag ska börja leta kläder med inget märke eller udda märken, för jag kan inte riktigt se vitsen med att betala dyrt för något som en annan person får betalt för. Jag kan inte riktigt se varför jag ska låta stora mogulföretag spara grova pengar på pr-kontot i form av sparade reklamkostnader för att jag sällar mig till den stora grå massan av idioter som gör reklam åt dem OCH dessutom betalar dyrt för det. Det skulle göra mig rätt unik - Ellerhur?

Never underestimate the power of stupid people in large groups.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0