Ödmjuk

Igår var mina kollegor på ett besök i Örebro och jag skulle ha hand om vår grupp av nyanlända. Det var omtumlande kan jag säga. Jag pratar bara svenska och de som sitter framför mig är från Somalia, Eritrea och en från Irak. De har varit i Sverige från några månader upp till ett halvår. Det var fantastiskt att prata med dem, att lära dem nya ord och se hur hårt de jobbar med att få koll på vårt språk.
Vi hade bland annat en mening som två av kvinnorna i min egen ålder jobbade hårt med. "Sofia sopar ute på gården" - enkelt kan tyckas. Men det är inte glasklart hur man uttalar ord och vokalljuden är olika beroende på var man kommer ifrån. Så då blir det svårt först att uttala. Sedan är det förståelsen - att förstå ordet "på" och "sopa". Det blev väldigt mycket kroppsspråk och jag visade bilder och gjorde charader. Men det var kul - det var underbart att höra dem. De som varit här lite längre kunde uttrycka sig och vi pratade om skillnader mellan Sverige och andra länder. Bland annat barns rättigheter i Sverige.
En av deltagarna säger: I Sverige får alla barn gå till skolan, och de får mat i skolan, gratis. Hans ögon är stora och fortfarande lite överraskade när han säger det. Som om detta med gratis sjukvård, skola och skolmat inte riktigt sjunkit in än......

Man blir ödmjuk - det är det enda jag kan säga.

Jag önskar så hårt att alla människor som är rasistiska eller smygrasistiska och de är så jävla många, jag träffar dagligen folk med fördomar och taskig inställning, att de kunde få vara med om just det här. Att sitta i sin lägenhet eller i sitt hus och kasta ur sig saker om folk för att man inte förstår eller för att man inte sett hur hårt många sliter och hört deras bakgrunder. Det är förmätet och dessutom jävligt korkat. Visst finns det idioter - det gör det i alla kategorier människor. Men det är just det. En idiot är en idiot oavsett ursprung. En riktig idioti tycker jag personliglen är att när man aldirg upplevt riktigt svåra stunder, fattigdom eller krig, då menar jag inte att ha västerländsk fånig fjortis ångest, när man inte har insikten i hur det är att på riktigt ha det illa då tycker jag att man ska akta sig för att sätta sig över andra människor. Det är bara lågt.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0