Lär och lev

Idag kom pisarapporten som visar att Sveriges skolor inte levererar. 

Jag har jobbat i skolan i åtta år, min erfarenhet är att en del av svaret ligger i disciplin och eget ansvar. En annan del är delat i två delar. Ena är äldre lärare som inte hänger med eller vill hänga med i ny teknik, nytt tänk och i det ny pedagogik. Den andra delen är nyexade lärare som har fått för lite ledarskapsutbildning vilket gör att det blir elevgrupper som inte har gruppkänsla och tar just ansvaret de borde. Självklart spelar stressade ointresserade föräldrar, grupper med elever med problematik och inte minst lärare som jobbar mer som administratörer än pedagoger sin roll. 

Jag ser det allt tydligt när jag möter elever idag 19 - 25 år. 
För att nu inte alla lärare ska gå i taket så säger jag det jag säger för att det är MIN åsikt och erfarenhet. Ingen vetenskaplig undersökning. 

Det är ingen avsikt att smutskasta. Tvärtom. Vi måste ta tag i problemet och ge läraryrket den status och lön det förtjänar. Det är inte rimligt att intagspoängen på Lärarhögskolan är så låg som den är. Det är en ynnest att få jobba med Sveriges framtid och det finns massa bra lärare och ja ett gäng riktiga nötter, som i alla yrken. Just i läraryrket är det av stor vikt att rensa. 

Jag hoppas att man skapar resurser och bra löner till lärare. Jag hoppas att eleverna blir sedda och får ordentliga krav och bra struktur i sina skolor med föräldrar som är beredda att släppa sina smartphones, sin egotrippade livsstil och lyssna och delta i sina barns liv. Hur svårt kan det vara?

Det är de värda. De vårt lands framtid, annars vette fan om man vågar bli gammal. 




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0