Ordnytt

Jag är lite av en språkpolis - helt galet egentligen för jag stavar rätt illa emellanåt själv. Men sån är jag. Hur som - jag gillar ord och språket. Utvecklinen som sker i samhället och världen faschinerar mig.

Hur som - jag läste på språkrådet om nya ord. Ord vi tagit till oss under 2013. Det är många roliga och några av dem är:
Selfie - egobild helt enkelt som läggs upp på sociala medier.
Carpa - av Carpe Diem - fånga dagen.
Nagelprotest - kommer av Emma Green Tregaros protest mot Rysslands hårda antigaylagar. Alltså att måla naglar i regnbågsfärger.
Twerka - att skaka stjärten till skinkorna tycks upphäva gravitationen

Det finns fler - jag tycker det är lite kul. Vill du kan du gå in på språkrådets sida och kolla resten - finns som pdf fil.

Ett annat ord som jag tycker är hejdlöst kul och så jävla talande för den tid vi lever i är Nikebrow - det pratar framför allt killar (tror jag) om när tjejer ser ut som på bilden nedan, eller inte riktigt så men ni fattar. Det är kul och otroligt fult - tycker jag, att måla sina ögonbryn blir för mig personligen skitskumt - jag fattar inte grejen - jag tror att det kan vara snyggt om man KAN måla och gör det med finess men i min erfarenhet görs det sällan det.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0