Lägg av bara!!!

Okej. Fan jag kan inte låta bli. Jag MÅSTE kommentera den senaste tidens skriverier kring registerhantering eller särskiljning vi har i Sverige. Jag tänker INTE säga polisen. Det är fan ett symptom i hela landet, världen i alla skikt. 

Att plocka ut, i detta fall romer, är fel på så många nivåer. Men vakna folk! Det sker hela tiden och överallt. 
Generalisering är ett mänskligt beteende. Absolut. Vi har alla det behovet. Överallt i hela världen. 
Vi gör det kring romer, kriminella, män, kvinnor, muslimer, gayfolk och youname it. 

Det är ju just det. Vi generaliserar och i det okejar vi det beteendet från nu tillexempel polisen. 

Varför kan inte folk få vara bara människor? Varför kan inte en idiot få vara en idiot? Vi sänder folk ut i rymden, vi byter ut mängder av organ i kroppen, vi har telefoner och datorer som klarar komplicerade saker. Men nej, vi kan inte höja oss över generalisering. 

Personligen känner jag en kvinna. Hon är rom. Hon är en fantastiskt människa som bjuder på sig själv, ärlig trevlig och helt enkelt en bra människa. Jag är glad för det hon lärt mig. Jag är tacksam för att känna henne. Inte för att hon är rom. För att hon är bra. 

Visst är det svårt att inte generalisera. Jag gör det till viss del själv men jag jobbar för att vara större. Jag försöker ge människor en chans. Jag försöker ge   de jag har runt mig flera chanser. Det är inte lätt. Men man kan försäga. 

Våra folkvalda politiker och våra statligt anställda med ansvar borde också försöka. Allt annat är skandal. Tycker jag då. 




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0