Sticker ut näsan lite....

Idag är det torsdag. Vare sig jag vill eller inte - så känns det verkligen. Det är mycket på jobbet och överallt faktiskt. Det som ligger och gror i huvudet på mig just nu är regerigens nya ekonomi. Det innebär skattelättnader för de som jobbar och framför allt de som tjänar mycket. Det blir tuffare igen för de som är arbetslösa. Jag är lite kluven i den här frågan. För mig är det ju så att det är självklart att det ska löna sig att utbilda sig, jobba hårt och sträva högt. Det är självklart att man då ska kunna tjäna mycket pengar om det är ett kriterie man lever efter. Det känns också så att det kan vara "bra" att det är tufft ekonomiskt om man är arbetslös, vad jag menar så att inte alla går i taket - vad jag menar är att OM det vore så att man fick hög ersättning hemmavarande så vet jag att det finns en del som hellre är hemma än jobbar. DET är inte okej tycker jag. Naturligtvis är det så att man ska klara sig och jag förstår och VET av erfarenhet att det är tufft för många som är utan jobb. Av just erfarenhet vet jag också att det är så att det FINNS jobb. Kanske innebär det att man måste flytta, kanske måste man ta ett jobb man inte riktigt vill ha och kanske måste man ta en korttidsanställning, ett vik eller via ett bemanninsföretag. Ja, så är det - men det finns jobb. Idag, torsdag finns det 38406 lediga jobb i Sverige på platsbanken. 37786 på jobstar. Visst - det är många jobb med gedigen erfarenhet och liknande - men man ska betänka att det är en väldigt liten del av ALLA de lediga jobb som finns som kommer till tillexempel platsbanken, de dolda jobben är långt många fler. Alltså - i min värld finns det jobb. Jag ser det varje dag. Det handlar om att se lösningar istället för problem. Men visst är det så för att knyta tillbaka till pengarna - att de som går utbildningar, de som anstränger sig och försöker - de ska ha schysst ersättning som de kan leva på rimligt. Det tycker jag. Mitt förslag är att istället helt ta bort all ersättning från de som ligger hemma och inte försöker alls. Men det är ju bara hur jag tycker.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0