Virvlande tankar

Idag hade jag en bra förmiddag och lunch. Väldigt produktivt och kan bli lönsamt möte på morgonen. En trevlig lunch i fantastisk miljö och supertrevligt sällskap. 

Vi pratade om olika saker. Nu på kvällen har jag funderat lite: vi pratade om olika kulturer och olika förutsättningar. Jag sa något som jag under eftermiddagen kommit att inse är sant. "Det som är så självklart rätt i mina ögon kan vara lika självklart fel i någon annans". 
Det är ett ganska bra utgångsläge för många diskussioner. 

Det gäller att vara beredd att se andra vinklar. Att våga se i sig själv att man inte alltid har rätt bara för att det känns självklart. Och när man gjort det kanske man ändå tycker man har rätt men om man fått insikten i andras vinkel kan man agera på ett sätt som gynnar alla parter. 

Just för en stund sedan gick jag igenom Facebook lite. Ser att det ofta läggs upp bilder och text på när man festar. Aktivt under kvällen/natten. Det slog mig då att det är kanske så att man inte HAR så kul om man har tid att bestämma sig för att Facebooka om det? 

Det är nog som det gamla ordspråket: I de lugnaste vatten....
Totalt sett har Facebook blivit någon social norm, är du sur eller irriterad så tar du bort personen, eller ignorerar personen helt. Du kan välja att skriva med eller utan smileys för att förstärka att du tycker om eller för att visa ditt ointresse och svala attityd. 

Jag tror att det är så att den här typen av nytt socialt spel är något vi får acceptera. Lära oss. Personligen tycker jag att det är svårt men intressant. Jag övertolkar ofta. Som i levande livet. Men sån är ju jag. 
Jag ser fram mot att bli socialt kompetent i den virtuella världen, det tog många år att bli duglig "IRL" så jag har nog mycket framför mig i cyberrymden. KHUUUUL! :) (de som känner mig vet att det sista är mitt trademark för när jag är glad engagerad och positiv) 




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0