Äkta?

Har funderat på det här med sport. 
Det är en stor del i många människors liv, själv är jag inte specifikt intresserad så mina omdömen räknas kanske inte riktigt. 
Dock. 

När det pratas om sålda matcher, sålda värdskap till OS och VM hur mycket genuinitet finns det då? 
När fotbolls-VM kantas av filmande spelare. När friidrottsdeltagare mer ofta än sällan är dopade. Hur mycket prestation är det då? 
När nu senast Tyskland fullkomligen manglar Brasilien - hur mycket genuin glädje för tyskarna kan man känna utan en misstanke om uppgjord match klingar i bakhuvudet? 

Nä, jag är inte ett sportfan så jag ska väl vara tyst. Men jag tänker på alla unga och barn som har idoler och förebilder i sporten. Hur de senare finner att det bara var ett luftslott..... Vad ska då vara moroten att träna, göra rätt och sitt bästa?

Att sätta sig och se en match, VM eller ett OS har ju tappat sin glans lite. Dessutom fyller det tv-tablån så de som är ointresserade tvingas genomlida något man inte är intresserad av. Sedan är det ett vakum eftersom man måste invänta pressens besked om eventuell dopning eller annat fusk innan man kan glädjas åt eventuell prestation. 

Fast-track till berömmelse och pengar spelar större roll än den verkliga glädjen känslan och lyckan över att ha gjort något bra och i det bli en verklig hjälte. 
Trist tycker jag. 







Kommentarer
Eulalia

Så himla bra skrivet, dina funderingar stämmer så bra.

2014-07-09 @ 23:49:39


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0