21-åringen

Idag började rättegången mot den 21-åring som sexuellt utnyttjat barn på en förskola. 
Han bedöms som sjuk men i en grad som gör att han kan få fängelse. 

Hela historien är tung. 

Vad gör att en ung man gör så här? 
Jag verkligen undrar det. 
Barnen som utsatts, får de all hjälp de behöver? 
Jag verkligen hoppas och önskar det. 

Det finns så mycket att säga, det väcker otroligt mycket känslor. Det delas och kommenteras på sociala medier. Det som slår mig är att det är så mycket hat. Så mycket känslor av vämjelse och folk skjuter detta ifrån sig. 

På radion idag har de talat om det här och nu till det som jag tänkte lyfta. 
En kvinna säger att hon inte kan titta på förskolan när hon passerar. Hon säger också att hon tror att kommunen nu kommer att förknippas med detta alltid. 

DET skrämmer mig. 

Jag tycker att nu är en fantastisk möjlighet att prata om och diskutera det som hänt och händer. 
Vi måste lyfta den här typen av problem.  Bara för att vi känner att det är fruktansvärt så kan jag lova att för de barn som blev utsatta är det värre. 
Om vi fyller det med hat och om vi förskjuter händelsen, om vi inte ser och kan lyssna. Vad skickar vi då för signaler till alla de offer som blivit utsatta? 

Vi måste prata om det. Det här är inget vi kan tiga ihjäl eller kan tysta. Det sker. Ofta. Om vi pratar om det, tar ställning, då gör vi rätt för de som blir utsatta. 
Att hata är så enkelt faktiskt. 
Kvällspressen och media gör ett gott jobb med att piska upp stämningen. Låt oss inte falla för det billiga "sälja lösnummer taktiken"

Nu menar jag absolut inte att man på något sätt behöver förlåta eller förstå gärningsmännen. Jag menar att om vi erkänner att det existerar så är vi en viktig bit på väg mot att kunna hjälpa alla de som utsätts till att våga berätta och våga tro på vuxenvärlden. 

Så jag hoppas att Högsby blir för evigt förknippat med övergreppen. Men.  Som den kommun där man lade ribban för att det är okej att prata om det. Kommunen som sa nej till att tysta sånt här och faktiskt blev ett föredöme för andra kommuner och hela Sverige. 

Att hatet inte får en chans att överskugga stödet till offren. 


Kommentarer
Pernilla

Bra skrivet!!!!!

2014-06-19 @ 09:26:09


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0