Alkohol sommar och bortförklaringar

Jag ser på tv-reklam och väldigt ofta, speciellt nu på sommaren görs det reklam för alkohol. Öl, vin, whiskey och jäger. 
Så mycket skit som alkohol skapar, så många familjer som splittras, barn som ser/hör mamma och eller pappa bli "glada" och hur deras vanliga ögon blir dimmiga. De pratar högt om saker de aldrig säger annars i någon tro om att de är diskreta. Det barnet annars inte får blir ett javisst lilla gubben/gumman. Regler och rutiner blir tillintet gjorda. Dagen efter missköts jobb och plötslig huvudvärk förklaras med pollen eller dålig mat. Helgen efter är det igång igen, nya skäl till en öl. Har ju klippt gräset, det är ju så fint väder... Hela sommaren är ett enda stort svepskäl till att släppa in herr Alkohol utan minsta tanke på att han alltid är i sällskap med herr Ågren. Å andra sidan kan man lätt trycka undan herr Ågren med nya skäl som att vi har ju semester, idag är jag värd ett glas och annan skit. 

 Men jag dricker ju själv? Absolut, jag dricker vin, men jag har sett den andra sidan också och för mig handlar det om kontroll och väldigt många har svårt med den. Jag tycker att den utveckling vi har i reklamen är eskalerande och illavarslande. 

Hur kan man få göra det? 
Det är fel på så många nivåer. I Sverige är det Systembolaget som säljer alkohol. Högt beskattad är det staten som tjänar pengar här och det kan man ge sig fan på att det handlar om pengar och makt. 

Alla ni som besvärjer all skit som staten och politiker ligger bakom, här är en riktigt viktig fråga som berör många men framför allt allas våra barn. 

Här kan man tycka att det är upp till var och en. Det är det men vi ska inte glömma hur reklam är en miljardindustri för att det fungerar. Vi konsumerar mer och det är oomtvistat att alkohol gör oss dummare. 
So you do the math! 








Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0