Ett lyckat recept

Det är inte alltid lätt att göra och tänka klokt. Man är så påverkad av historik, förväntningar i samhället, vänner och familj, yttre värderingar och egna inre krav och önskningar. 

Många är vi som går på pumpen för att vi haft otur när vi tänkt, blundat för något uppenbart eller bara gjort ett tokigt val. 

Det kan gälla så många saker: jobbet, vänner, boende, bilköp, kläder, fester eller vad som. Jag har gjort så många tokiga val, minns när jag valde lön framför trygghet när hade två jobberbjudande - det resulterade i 6 månader av yrkesmässig härdsmälta. 
Eller alla gånger jag ställt upp för vänner som sedan visat sig vara mer intresserade av sig själva vilket gjort mig besviken - mest på mig själv. Eller när jag valt att helt gå upp i en relation och många gånger satt mig själv på sidan av och som resulterat i svartsjuka, kontrollfreak,  långa bråk, otrevligheter och lögner. 

Men varför är det då så här? Jag tror som jag sa först att samhällets krav, våra yttre värderingar och inre önskningar är det som gör att vi vill att något ska vara på ett visst sätt. Vi inte lyssnar på varningssignaler. Magkänslan trängs undan. 

Jag tycker att vi är ansvariga för våra liv och jag försöker leva efter att det bara finns 2 måsten i livet. Välja och dö. 
Ibland gör man val som gör att man för en kort stund känner att döden kunde få komma fort. 
 
Man pratar om att hitta sig själv, jag har inte fattat vad man menat och gör det inte än. Det jag har fattat är att man måste våga stå upp för sig själv. Och balansen till att vara egocentrisk är hårfin. Jag har många exempel på människor som tycker att de är självsäkra och trygga men egentligen är de egocentriska och jävligt otrevliga.  För när man står upp för sig själv behövs den en skopa ödmjukhet en nypa omsorg, en skvätt mjukhet och drivor av ärlighet. 
Det är inte lätt att göra. Jag påstår inte på något sätt att jag lyckas men jag har koll på hur jag behöver göra och jag tror att om jag försöker det så kommer jag att bli en bra person. Framför allt för mig själv. 
Sen kommer jag fortsätta göra tokiga val och tokiga saker. Men det är också en del av livet och spänningen däri. 






Kommentarer
Pernilla

Så klok du är!!

2015-05-08 @ 19:36:52
Annica

Du skrivet så bra, klockrent !!!!
Kram annica

2015-05-10 @ 00:42:36


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0