Var inte så lättlurad!

För många år sedan tittade jag på film, jag har glömt vilken det var, men det handlade om en person som var med och bevittnade något farlig miljöutsläpp och när det sedan nystades upp så var regeringen inblandad och mörkade ner händelsen. Det som kom fram till media och allmänheten var det som regereingen då "ville" få fram och inte sanningen. Jag vet att jag kände och tänkte då - fasen, det är så himla verklighetstroget! Jag har sedan dess sett liknande filmer som till exempel: Enemy Of The State, The Manchurian Candidate och natruligtvis Zeitgeist.
 
Jag gillar den typen av film för att den får mig att tänka och den får mig att bli lite mer kritisk till det jag ser, hör och läser. Det är numer tydligt för mig att det är inte så för alla i samhället, det skrämmer mig lite.
Jag tänker så här: i dagens samhälle där vi snabbt får information och där vi snabbt kan sprida information och åsikter är också det samhälle som styrs av pengar och makt. Trots allt är det så att den som har mest pengar när han dör är "lyckligast" - lite så är ju tänket i den stora massan.
 
Att vi har många män(niskor) som vill ha makt och mer makt vet ju varenda kotte. Att det finns många människor som vill och kan använda det digitala samhället för sin egen vinning är ju inte heller okänt. Eller?
 
Med det sagt kan man ju enkelt dra slutsatsen att när vi "vanliga dödliga" sitter på facebook, instagram och twitter och vräker ut åsikter mot och för det mesta - där vi delar den ena artikeln efter den andra i det ena eller andra ämnet - ja då tänker jag att kanske vi ska tänka lite till?
 
OM vi, "fotfolket" är upptagna med att "slåss" med varandra - finns det då risk att vi missar något som vi annars skulle lagt märke till?
VEM tjänar på att det är krig?
VILKA tjänar på/vinner på att det finns ett visst mått av tillexempel rasism, feminism, kriminalitet, drogmissbruk?
 
Jag kan ärligt säga att jag är helt övertygad om att det är så att vi är så jävla marionettstyrda och manipulerade så det liknar ingenting! Tänker man lite kritiskt så dyker det ena ämnet upp efter det andra som får gemene man att reagera och tycka och då finns det alltid ett gäng som tycker tvärtom och alla hävdar sin ståndpunkt.
 
Vi dividerar om invandring, tiggare, homosexualitet och annat, vi oroar oss för fågelvirus, Ebola och andra farsoter. Vi har långa diskussioner kring för och emot legalisering av hasch och så vidare och så vidare.
Men om du nu som läser detta stannar upp och tänker. Vem tjänar på att gemene man i världen sitter vid sitt köksbord och knyter näven? Vem vinner på att det ser ut som det gör?
 
Det finns ett drag av filmen Truman Show i det vi gör just nu problemet är bara att i filmernas värld är det ett manus som man kan styra till ett lyckligt slut där de onda få sitt - i riktiga världen är jag inte lika säker.

Jag tror att vi alla människor behöver se oss i kring med lite mer tveksamma ögon, där vi ifrågasätter och kritiserar det vi läser oavsett vad det gäller. Jag tror att vi ska försöka hålla ihop, vi människor.
 
Ofta skriver folk på fb att man måste "öppna ögonen" och "nu är det nog" - men gör du det själv då? Öppnar du ögonen?
Läs nästa mening och låt den sjunka in:
 
Världens 85 rikaste personer har mer pengar än jordens fattigaste hälft, 3,5 miljarder människor, tillsammans
 
• Världens rikaste procent äger hälften av världens rikedom – 712 biljoner kronor
 
Finns det inte någon del i dig nu som blir lite tveksam till allt som sker i samhället?
Är det inte så att dessa 85 personer som är rikast - har blivit just rika genom att trampa på andra?
Är det inte så att med så mycket pengar så håller man ihop som en egen liten grupp och har då i det möjlgheter att styra väldigt många saker?
 
Är det en slump att det är just på sociala medier vi vanliga blir fast i vårt tjafsande och kacklande när det är  Bill Gates och Mark Zuckenberg är några av världens rikaste människor? Eller att Carlos Slim är världens rikaste man och blivit det med telecomföretag bland annat.
Nej just det - Skulle inte tro det.....
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0