Selfies

Under en tid nu har jag funderat på det här med selfies. Personligen tycker jag att det är svårt att ta och "få till" en bild som är något jag blir nöjd med, som jag kan känna att jo den här är okej. 

I mina högst personliga ögon är det så att jag funderar på varför jag vill lägga upp en bild på mig själv. Idag har jag gått igenom min Facebook och mitt instagram och tittat. De sista 6 veckorna har jag lagt upp ett 25-tal bilder och 2 är på mig. Jag har 20 profilbilder 14 av dem är på mig varav 2 är dubletter. (Varför kan jag själv undra).
En kavalkad av bilder på mig sen 2010 ser ut så här: 




Det är typ de bilder som finns på mig - däremot tappade jag räkningen när jag skulle se hur många bilder jag har på min häst.... 

 Jag har klurat på om det är åldersrelaterat, att man tar mer och fler bilder i yngre år. Men nja det stämmer inte alltid. Det finns kvinnor i medelåldern som ofta lägger ut bilder på sig själv medan tjejer i 20 års åldern som har 4 profilbilder. Så ålder är inte svaret. 

Så jag gick ut och tittade på andra. Både vänner, kändisar och annat. En person är klart mer aktiv än jag och har de 6 sista veckorna lagt upp 40+ bilder varav 10 då är på personen i fråga, en vän på face har mängder av profilbilder, (tappade räkningen), en man har 1 bild, en annan ett 15-tal, en kvinna har 5 och så vidare och så vidare. Det varierar alltså stort. 

Varför lägger man då upp en bild? Jag kan bara svara för mig själv och tänker här ge ett exempel: 
Denna bild gillar jag. Tycker den är bra på mig, känns som om den visar mig och jag gillar att jag är ridklädd och jag kan känna känslan från den dagen. 

Varför jag la upp den? För att jag vile bevara och förmedla den känslan. För att det är en bild jag är nöjd med. 

Är det för likes? Är det för bekräftelse? Ja, säkert till viss del men också för att jag tycker att vissa bilder är kul, cool eller visar en känsla en stund jag vill dela. 
Är det fel att lägga upp bilder på sig själv för att få likes och bekräftelse? Nej, det kan jag inte tycka. Det är upp till var och en. Däremot känns det lite tomt och ihåligt när jag tänker tanken.... Samtidigt som jag tycker att var och en får avgöra själv. 

Ett mönster som är tydligt att kvinnor/tjejer lägger upp fler och mer selfies än killar/män. Och när jag tittar på de som har många selfies så så är det ofta (ingen regel utan undantag) kvinnor/tjejer som gillar/behöver bekräftelse. 

Samtidigt - ett visst mått av självförtroende krävs för att lägga upp en bild och ärligt talat så inser jag att det är något jag saknar. Den kritiska inre rösten är ljudlig. Jag är medveten om mina tillkortakommanden, väldigt medveten. 

Så idag, råkar också vara internationella kvinnodagen, funderar jag om det är så att det är cool att kvinnor har självförtroende nog att vilja/kunna lägga ut bilder på sig själv eller om det är trist att vi inte kommit längre än att vi kvinnor fortfarande är beroende av att vara till lags och att vårt utseende på något sätt definierar vem vi är och vad vi betyder? 

En intressant fråga tycker jag. 




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0