Det handlar om

Idag gör jag min sista "fria" dag på jobbet. På måndag kommer deltagarna men jag är väl förberedd. En sak slog mig idag när jag läste igenom ansökningarna. Det är galet hur mycket kompetens det finns som går oanvänd så att säga. Det är människor som läst psykologi, kriminologi. Det finns folk som är lärare i språk, vetenskapsmän, haft stora egna företag och många som är högt utbildade. Varför kan man inte ta till vara på den kompetensen? Det känns fel på så många nivåer.

Det som också slår mig är hur många människor i Sverige idag som särskriver. Helt sjukt. Det är inte allt för konstigt om man är från ett annat land men svenskfödda? Potatis mos eller liknande? Va? Eller att man inte har mellanrum efter kommatecken eller punkt. Känns rätt grundläggande och jag undrar vad det beror på. Visst blir det fel emellanåt. Det gör alla, så även jag. Men om man läser en längre text från någon eller får mail eller läser bloggar kontinuerligt, ja då blir det uppenbart att det är en brist hos personen som skriver.

Jag undrar vad som sker i skolorna, är det där det ligger? Är det föräldrarna? Är det så att vi i dagens it-samhälle missar att stava? Jag har en teori om att det handlar om läsandet. Folk läser inte böcker längre. Då ser man inte språket och då tappar man. Ganska naturligt.

Som råd till invandrare brukar jag säga att de ska läsa, ha svensk text på tv och om det är så att man talar väldigt dålig svenska så kan man lyssna på ljudbok för att omge sig med svenska språket. Det tror jag är ett framgångsrecept. Att inte skriva förkortningar och slang är att föredra men jag vet eftersom jag gör det själv att det är lätt hänt. Att man använder utländska ord och blandar hej vilt.

Så vad blir kontentan då? Ja, jag tänker att man måste se till att man kan skriva och stava. Att man vet vilka skrivregler som gäller generellt. Att man påminner sig om att använda ett korrekt språk emellanåt. Då kan man unna sig att slarva lite.

Så vad blev jag nu - skrivpolis? Nej, jag bara observerar och funderar. Det är var människa fritt - Ellerhur?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0