Kvällskänsla

Det blev en sen kväll. Ibland blir det så.

När jag kom hem från jobbet så tog vi det lite lugnt sedan kom Axel, Carro och Rickard. Vi eller mest de gjorde otroligt god mat. Det blev biff, potatis, enormt god sallad med rostade solrosfrön, tsatziki och hemgjort persiljesmör. GALET GOTT!!!

Lilte vin till det och sedan gick vi in till oss och gjorde en god kaffedrink med den nya Bailysen med hasselnöt i! Ritkigt god. vi har pratat, ätit och bara njutit så det känns som fredag fast det är tisdag. Man KAN njuta så här - absolut.

Min fina syster har namnsdag idag - det är Maria - det innebär också Lovisa och Ia och Catarina och en massa andra människor mig nära. GRATTIS alla Maria. Nu sitter jag här, lyssnar på Ray Charles och Aretha Franklin. Musik som den ska vara. Genuin kvällskänsla!

Faktiskt - egentligen är det just DET jag vill skriva om. Musik.
Ray Charles, Aretha Franklin, Fats Domino och alla de andra som står för Motown sound. Det är musik som är skriven med enom känsla, ur en fight, ur ett slit och en äkthet som lyser igenom så starkt att det är musik som håller år efter år och decenium efter decenium.
Den nya musike låter platt i jämförelse. Jag säger INTE att den nya musiken inte är bra eller inte värd att lyssna på utan bara att den inte håller det måttet den äldre musiken gör. Det ÄR inte samma känsla med. Det är artificiellt ljud på något sätt.

Stora ikoner som Madonna, Michael Jacksson och Whitney Huston är utan tvivel personer som varit signifikativa i det stora musikarvet men och det är ett men. Det är ändå så att det är artister med en hel show - Ray, Fats, Aretha och de andra sjöng och gjorde det med den äran.

Titta på videon jag länkar här:
http://www.youtube.com/watch?v=Thls_tMuFkc
eller denna:
http://www.youtube.com/watch?v=KHF9itPLUo4&feature=related
Jag säger till dig - Johnny Cash!!!
Eller denna:
http://www.youtube.com/watch?v=Dl5hknXqXps
Fats Domino.......... ja det är beyond words.

Faktiskt en man som Ray Charles, fatta att killen är blind och han sitter på en scen och FYLLER den - det är stort - Ellerhur?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0