Tänker du alls?

   En fantastikt bra tjej, föredetta arbetskamrat och med bonusen av att vara skåning inspirerade mig till att skriva om mat. Eller var det om hetsen kring vårt utseende? Eller var det om vår tids snabba genvägar?
 
Jag gillar mat - verkligen gillar mat. God mat. Vällagad mat.
Visst kan jag vräka i mig snabbmat och halvfabrikat - men ärligt talat - det är sällan.
 
Det jag däremot ser när jag handlar, när jag pratar med vänner eller noterar i lunchrummet är att folk vräker generellt i sig skit och faktiskt - det blir så jävla paradoxalt för att de flesta är människor som tränar,  är mån om sitt utseende och faktiskt bryr sig.
 
Man äter lättprodukter men är det någon som faktiskt tittar på vad de innehåller??? Vi verkar bara titta på fetthalt...
Få tittar på sockerhalt och om det nu är så att man gör det så väljer man sockerfritt men är det då någon som tittar på vad de ersatt sockret med?
 
När det gäller träning så är det också så att innan man tränar då måste man skaffa de där chicka byxorna och de ergonomisk och anatomiskt utformade fina skorna. Man köper ett årsmedlemskap på gymmet för nu jäklar ska man komma i form. Man åker en och två gånger och hej och hå vad man är duktig nu. Man uppdaterar på face och läser på forum och kost och träning. Efter träningen öser man i sig vätskeersättning och man äter morotsstavar och sallad hela dagarna. Ersättning, bulk och proteiner som om det vore elitidrott.  Men vad är det gjort av? Varför kan man inte äta mat?
 
Man får lite träningsvärk och uteblir en gång och sedan står skorna och gapar tomt i hallen, kläderna ligger intryckta längst in i garederoben och gymkortet ligger långt bakom alla kvitton från McDonalds.
 
I min mening när det gäller riktig mat så är det mat lagad från grunden - då vet du vad det är i och du kan själv påverka salter, fetter och socker. Att använda "riktigt" grädde verkar väl givet för annars är det ju inte grädde - måste du ha så mycket och är det verkligen så att du måste äta så stora portioner? När det gäller smör så är det samma där - är det inte äkta så är det inte.
Att äta hälsosamt är inte så svårt - när det gäller vikt inte heller så komplicerat - intag minus utgift = resultat.
Snabbmat är just snabb - men du blir också snabbt hungrig igen - och det innehåller sjuka mängde salt.
 
Att läsa innehållet på vår mat är viktigt inte bara för fetthalt utan även vilka övriga ämnen som vi öser i oss - är det artificiellt så är det kemiskt framtaget och det känns ju rimligt att tro att det inte är bra i mängder. Att laga mat från grunden tar inte så lång tid. 30-45 min. Det är väl en ganska liten tid om man tänker att det spar många år i livskvalité?
 
Som jag började - jag syndar också eller tar genvägar - absolut. Jag är inte bättre än andra. Jag bara reflekterar över att vi gör så märkliga val i jakten på vad det nu är vi jagar. Vi bryr oss uppenbarligen bara om utsidan och hur vi ser ut innuti skiter vi i.
 
 
                                                      
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Pernilla

Mycket bra skrivet....självklart blir det snabbmat ibland, men så länge huvuddelen av måltiderna är egenproducerade från grunden är man på rätt väg. Det finns så många dieter hit och dit, men den enkla sanningen är precis som du så klokt skriver att anpassa näringsintaget till hur mycket du rör på dig...

2014-08-17 @ 19:50:20


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0