Schleeek liset!

För ett tag sedan var jag i tvättstugan. Hade inte så mycket tvätt så det blev bara en omgång så att säga och när jag lagt tvätten i torktumlaren så kom en grannkvinna och letade tvättid så då sa jag att om hon ville kunde hon tvätta på min....

Jag gick hem och när min tvätt var torr gick jag och hämtade den. Grannkvinnan som fått tid av mig tvättade fortfarande så jag bara tar min tvätt och går. Medvetet låter jag lampan vara på för att hon som har tvätt kvar inte ska komma in i mörker.  Kommer ut ur tvättstugan och ska just gå hem när en helt annan grannkvinna hänger sig ut genom sitt fönster en våning upp från tvättstugan och hon skriker:

- Schleeek liset!

Jag tittar förvånat upp och säger:

- Men jag är inte sist så det får lysa.

Grannkvinnan blir nu upprörd och skriker igen - Schleek liset!!! Men då börjar jag bli irriterad och säger
att nej, jag är inte sist, det är en annan kvinna som ska hämta sin tvätt och hon släcker.

 Granndamen (som nu är riktigt sur) skriker igen om att jag ska släcka.
Jag själv är nu sur och säger: Vad är det du inte förstår? Det kommer en annan tjej och hon ska släcka!!!
Sen går jag bara.
Granndamen hänger ur sitt fönster och jag hör hur hon låter men jag lyssnar helt enkelt inte.

Säkert har min granndam inte speciellt spännande liv så hon ägnar sin tid till att ha koll genom fönstret och hon kollar vem som tvättar när och att han/hon släcker och gör rätt för sig. Helt galet. Det är jättebra att vara uppmärksam men: va fan?
När jag tänkt på det så inser jag att det är lite som det är i kriminal/deckarfilmer. Polisen hittar en granne som är som typ "kattkvinnan" eller så och den personen har örnkoll och kan berätta viktiga saker..... Det sker ta mig fan på riktigt. Det är lite kul för jag trodde det var en filmgrej. Dessutom är det lite bra för jag trodde vi levde i ett totalt anonymt samhälle där ingen bryr sig i andra. Men mest är det nog lite tragiskt för hon är säkert jävligt ensam.......



En tid senare ska jag åter till tvättstugan då står det ett par poliser där och pratar med en man vid trappen bredvid tvättstugan.
Jag går in och fixar mitt men när jag kommer ut så kommer en av poliserna fram och frågar om jag sett något vid tvättstugan eller porten, tydligen har någon försökt bryta upp porten.

Jag säger nej, och sen far fan i mig och jag pekar upp mot fönstret där granndamen med "liset" bor. Fråga henne för hon har örnkoll på vad som händer i området. Garanterat.


Sen går jag hem.

Nu ska jag titta på en Beckfilm.....



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0