Rösta på mig!

Nu är det ju valtider och jag har tänkt att jag ska göra ett genomtänkt val. Det är inte helt lätt.
För det första är det en evinnerlilg pajkastning och sandlåtementalitet i debatterna och det gör ju att man har svårt att få någon som helst inblick i vad de egentligen tycker och står för - ja, förutom att de tycker att de är alla andras fel och brister som gör att allt är/kommer bli skit.
Igår tänkte jag extra mycket på vad jag vill.
 
Jag tycker att kvinnor ska slippa bli omskurna och jag tycker att kvinnor ska få lika lön för lika arbete - såååååååå jag är väl FI anhängare då?
Jag tycker att det ska löna sig att arbeta hårt och jag tycker att det ska finnas en möjlighet att bli rik - sååååå jag är väl moderat?
Jag tycker att miljön är oerhört viktigt och jag anser att vi måste aktivt och hela tiden jobba för att påverka vår närmiljö och hela vägen ut i Europa - såååå jag är väl miljöpartist då?
Jag anser att alla människor är värda en andra chans, att vi ska ha ett öppet samhälle för våra invandrare och jag tycker att vårt välfärdssamhälle är viktigt och att ingen ska svälta - såååå jag är väl vänsterpartist då?
Jag  anser att integrationsfrågan är viktig och att det är viktigt att diskutera hur vi tar mot våra nyanlända i Sverige - sååå jag är väl SD:are då?
Jag tycker att maten är viktig och våra bönder behöver ha betalt för det jobb de verkligen gör - sååååå jag är väl centerpartist då?
Jag tycker att moral och etik är viktigt och att leva efter någon form av rättsnöre - såååå jag är väl KD:are då?
Jag anser att vi behöver skapa fler jobb och låta vår välfärd blomstra sååååå jag är väl Sosse då?
Jag tycker att det är 2014 och då finns det mesta online och då är det inte hela världen att ladda ner en film eller en låt - såååå jag är väl Piratpartist då? 
 
Men jag uppskattar en man som öppnar dörren för mig och tycker att det finns skillnader mellan män och kvinnor som jag gillar och vill behålla.
Men jag tycker att de som har gott om pengar ska dra ett större lass och att det finns gränser för svågerpolitik och de som skor sig för egen vinning.
Men jag tycker också att det spelar föga roll vad vi sitter i EU och tänker när Asien och USA påverkar så mycket mer.
Men jag tycker också att folk får stå till svars för sina val och jag tycker att det är bedrövligt när folk går hemma och gör ingenting utan lever på bidrag.
Men jag tycker också att vi självklart ska ta emot invandrare och alla människor som vill komma hit - jag kan inte se vart Sverige börjar eller när något blev mitt......jag tycker vi är människor och hjälps åt.
Men jag tycker också att lite skit rensar magen så det är väl inte så farligt kring maten i Sverige och faktiskt så har bönder ett fritt jobb med massa härlig tid med djur så det får nog så de klarar sig.
Men jag tycker också att kyrkan är förlegad och vi behöver landa i 2000-talet hela vägen.
Men jag tycker också att fler jobb kommer om fler tar lite jäkla ansvar och inte låter storebror bestämma allt.
Men jag tycker också att det är självklart att de som jobbar med musik, film och annat kulturellt ska få betalt för sitt jobb så jag kan se att vi behöver betala för det.
 
Som ni ser - det är inte helt lätt för mig - jag vacklar lite för det känns inte glasklart. Jag blir förundrad när jag hör alla politiskt aktiva som med stor säkerhet kastar ur sig sanningar och självklarheter - hur fan har de kommit på hur de ska rösta???
Det kommer bli spännande den 14/9 och det enda som är säkert just nu är ATT jag ska rösta.
 
 
                   
 
 


Kommentarer
Pernilla

Väl skrivet! Det är så viktigt att rösta, att göra sin åsikt hörd vilken den än är. Röstar man inte har man ingen rätt att klaga heller...

2014-08-21 @ 14:31:29
Malin

För mig är det lätt numera. Jag har beslutat att lägga sakfrågorna åt sidan, jag är inte tillräckligt kunnig i dem i alla fall, och röstar helt ideologiskt. Sysslar bara med värderingar och människosyn i mitt val. Då blir det ganska lätt <3 Älskade den här texten, visar hur väldigt viktigt det är att vara nyanserad och förstå att allt har flera sidor än en!

2014-08-23 @ 09:42:32


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0