Orsak och konsekvens

Julen och nyåret är över. Högtider där vi som gemene man äter mer. Så även jag.  Det blev en frensy av lax, räkor, skinka, vin, vitt bröd, ägg med majonäs, sill, hjortstek ostar och efterrätter. Mycket gott. Jag gillar mat även om relationen är emellanåt komplicerad. 
Hur som - dagen efter nyår  fortsatte matorgien men när jag gick och la mig kände jag mig konstig. Insåg att samarin vore bra. Åkte till jobbet och mådde illa. Inte magsjuk men illamående. På kvällen till och med rapade jag!!! Alla som känner mig vet att det är helt otänkbart. (tur jag var själv) 

Nu har jag sedan torsdag morgon ätit som vanligt. Och - vips - mår fint. 

Detta har fått mig att tänka.  Och med risk för att folk blir sur säger jag nu: 

 Att äta fet mat får magen att kollapsa, fullständigt. Hur folk med berått mod kan äta chips, fet mat och annat onyttigt som sin vardagliga kost går över mitt förstånd. Att frivilligt skaffa sig svullen mage med gaser är inte sunt och man får fan skylla sig själv. Dessutom i sitt nedsatta tillstånd blir man mottaglig för baciller och liggandes hemma i förkylningar och annat skit. Självförvållat säger jag nu. 

Att man då går upp i vikt, sover sämre och hälsan går i botten det är självvalt. 

Jag är i princip aldrig sjuk, men efter nyår mådde jag inte bra. Huvudvärk trött och illamående. Något som direkt försvann när jag återgick till fil, grönsaker och min vanliga ganska hälsosamma fettsnåla kost. 
Så självklart finns det ett samband. Jag tror det. 
Att vara svullen, trött och gå omkring och rapa med huvudvärk är helt otänkbart och lite äckligt.  
Släng ut skiten och må bra bara! 




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0