Expedition Stockholms Åkeri

Jag är på jobbet. Jag borde frisläppa, kreditera, göra IM fakturor, ordna min tidrapport och rensa på mitt bord.

Men jag kan inte låta bli att bli lite medryckt i stämmningen som råder på jobbet just nu. 
Det kallas toktorsdag av några - jag kallar det Expeditionen Stockholms Åkeri. Vi är en samling personer med så otroligt olika personlighetsdrag, bakgrund och sätt. Det är väldigt kul att notera folket här och min sammanfattning blir aningen syrlig lite överdriven och förmodligen helt fel. 

Stämningen är hög här på jobbet - men nivån är oftast låg. Jävligt låg faktsikt. Vi pratar om allt från mat till djupa lite allvarliga samtal kring privatlivet.

Det brukar gå till ungefär så här:
Gäng 1 börjar 06,00 - man sätter på kaffe och då är det lite stillsamt en stund, man läser mail, tidning och annat viktigt på nätet och startar upp dagen. Vi dricker kaffe och vart efter koffeinet sprider sig i kroppen börjar chaufförer ringa (på miljöavdelningen) och då ägnar vi en stund ´åt att snacka skit om chaufförer i allmänhet och sedan ledning i synnerhet.

Efter denna spännande morgon sätter allvaret igån en stund och vi fixar, faxar, trixar och mixar. Vid halv 9 tiden dyker i princip resten av gänget upp. (säljare kommer senare) men då utrbryter det stora HEJVADKULATTDUÄRHÄR- läget och stämmningen stiger och det blir lite uppsluppet. Kaffekanna nr 2 (kanske 3) går igång. Vid 9 tiden fikar vi tillsammans alla och då blir det gliringar inom gruppen. Det är någon utvald som ska trackas och vem det är beror lite på dagsform. Det är alltid snack om chaufförer (miljö) och det är alltid snack om andra jobb (läs: den pissiga ledningen här) men hur jag och Cilla än försöker hålla lite nivå så får får de andra det alltid till något lite snuskigt och det slutar alltid med att jag antingen reser mig väldigt generad eller ryter Lägg av!
(det gilllar de andra)

Sen jobbar vi igen och då kastas det en och annan gliring och stora avslöjanden kommer farande över rummet. En av singelkillarna har visst fått en del konsekvenser av sitt singelliv så idag var det mest han som fick en massa gliringar. Sent på eftermiddagen avslöjar en av tjejerna om en dröm hon haft - DEN lär hon få tugga imorgon. Jag vill inte avslöja vad det var men det handlade om en kollega.

Strax innan 11 är det rasel med lunch och vem som ska iväg eller hämta upp mat eller har mat med sig. Det är alltid lite hetsig stämning vid bordet och råkar man få telefon (det får jag alltid) så bryter hetsen ut för att man ska komma av sig. En kollega är tröttare än alla andra så han lägger sig så snart han ätit, det beror nog mest på det sydligare ursprunget. (eller vad gör han på nätterna?)

Framåt eftermiddag så är det kutym att gå på toa en stund innan man slutar så att man inte gör det på fritid utan ser till att trycka in allt det på arbetstiden. Kaffekanna 3,4,5 och 6 har varit på och blivit uppdruckna.
Imorgon är det fredag med morgonfika och sen är det julbord för några stycken - bravaderna från det lär väl komma måndag.

Nu när jag sitter här och skriver så ser jag att det verkar inte som vi får så mycket gjort här - mest fika och annat, jag riktigt förundras över att vi hinner med så mycket annat. Men faktum är att vi jobbar hårt (läs stora bilar och miljö), men vi kompenserar också genom att liva upp lite och göra det lättare för varandra (läs de andra avdelningarna som busar, läser och surfar) Det kräver en viss typ av människa för att vilja(orka) jobba här.



Man måste inte vara tokig för att jobba här - men det underlättar!




Kommentarer
Titti

Inte konstigt att stora bilar och miljö funkar, det är ju tjejer/kvinnor som jobbar på de avdelningarna. Konstigt att det måste till "det svagare könet" för att saker och ting ska fungera. NOT!!!

2010-12-09 @ 18:52:41


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0