Demokrati på väg utför?

Nu är snart valet över. Jag tänker att det viktigaste man kan göra idag är just att rösta - att ta ställning.

Jag hörde att det finns en chans att Miljöpartiet går ihop med moderaterna om det är så att Sverigedemokraterna får så pass med röster så dom kommer in i riksdagen.


Det är fel.

Jag har INTE röstat på Sverigedemokraterna.
MEN
Är det så att de får så mycket stöd i Sverige så säger det något - det är en tendens att räkna in och absolut ta på allvar. Jag skräms av att jag tror att de har en dold agenda. Jag kan sympatisera med en del av deras tankar  men långt från allt. Jag tycker liksom inte riktigt att de har ett färdigt partiprogram så jag väljer att inte lägga min röst hos dem.
Men skulle de nu få så mycket stöd av Sveriges befolkning så är det viktigt att låta den rösten bli hörd och anamma det befolkningen tycker. Det är fel om man går ihop  med miljöpartiet eller andra för att styra upp ett resultat.

Vad säger detta om vår demokrati? Det liknar verkligen EU valet som när Sveriges befolkning röstat och röstat nej - ja då gör man ett omval........Det är som att säga till befolkningen: Absolut - rösta som ni vill. Bara ni röstar som vi vill att ni ska göra.......Whats up with that??

Att nu i valtider - den demokratiska ordning vi har i Sverige säga att oj - jovisst rösta och gör din medborgerliga plikt men för i helvete om Sverigedomkraterna får riksdagsmandat - nääääää då vill vi styra upp resultatet. Nä så funkar det inte.

Uppe på allt så skriver idag på första sidan Aftonbladets chefsredaktör om "Vi gillar olika! - det är så fyllt av propaganda och hela texten är ett hot mot vår demokrati. Jag gillar inte den typen av propaganda.

Likaså har det gått ut sms från olika partier om att rösta på oss och hit och dit - det gillar jag inte heller. Unga som påverkas i sitt röstande. Det är viktigt ATT rösta inte hur man röstar.

Min egen dotter har röstat för första gången. Hon har i sin skolan fått en enormt dålig samhällskunskapslärare som försökt att påverka hennes röstande - jag fördömer det helt och jag kommer att prata med läraren om hennes bristande sätt i sin undervisning. Hur som - min dotter har röstat och hon röstade inte som jag och då blir jag glad - hon väljer och tar ställning. För det hon tycker och tror på. Jag har lyckats med den delen i min fostran, hon gör det hon tror på. Det hoppas jag att alla gör idag. Tar ställning.

För som en klok kvinna sagt (Ami). Det handlar inte om att rösta på rätt parti - det handlar om att gör sin röst hörd. (något i den stilen)



Kommentarer
DD

Det som skrämmer mig mest är att vi får en minoritetsregering som i viktiga frågor tvingas kohandla. Då är det inte den demokratiska principen som vinner och "Sveriges väl". Då är det något annat.

2010-09-20 @ 10:34:15
Anonym

att frysa ut SD och gemensamt gå ihop för att tysta dem är att vara respektlös mot valresultatet och 5,7 % av Sveriges befolkning.

2010-09-21 @ 08:25:10


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0