Ikväll åker vi hem

God Jul och God fortsättning och Gott slut eller vad man nu säger! Jag har haft fullt upp och att skriva blogg har inte blivit av. Idag är jag på jobbet i Liljeholmen och gör min sista dag här. Det känns lite vemodigt men rätt okej. Kanske kommer jag och gästspelar vid ett annat tillfälle.

Julen blev trevlig. Dagen före julafton hade vi julfira med Sara och James, mycket bra! Jag fick en jacka av Sara som var hur snygg som helst. James var mycket duktig på att öppna sitt paket, han fick ett gott ben. Vi hade också köpt en lampa som man hänger på halsbandet som lyser (grönt såklart!) och då ska han synas långt bort. Väldigt bra när han är hos oss och när de är på skolan.  Jag gjorde skinka, köttbullar, prinskorv (färdigköpta), varmrökt lax, rökt lax i skivor, pastej, ägghalvor med löjrom och ägg med räkor, det var sill och annat också såklart! Vi pratade och spelade kort. Lugn och trevlig jul. Natten till Annandag jul blåste det....ja det vet väl alla. Vi blev strömlösa vid 3 och kl 8 gick jag upp och vi eldade i kakelugn och köksspis, åkte och köpte vatten och ordnade allt som måste till när man bor på landet.

På kvällen igår åkte vi till Stockholm och vi åt på O’learys. Bara jag och Lovisa. Väldigt skönt sedan blev det kort hej i Salem och sedan vin och trevligt med Ia och alla i Liljeholmen. Vi stannade kvar där och det innebar att jag kunde gå till jobbet idag. Ovanligt men skönt. Lovisa ska handal lite idag, hon ska ut i den hysteriska mellandagsrean, jag är inte avundsjuk. Kanske kommer hon och äter lunch med mig.

Ikväll åker vi hem till Flen igen och sedan är jag ledig till den 9 januari. På nyår ska jag träffa pappa en stund och sedan ska vi vara hundvakt. Det är svårt för alla djur, skotträdda eller inte att vara i stan en nyår. Det är fan inte hälsosamt för dem.

Ibland undrar jag varför folk skaffar djur. En hund ska inte vara ensam mer än 4 timmar och de flesta är det – folk har med sina hundar i de mest olämpliga lägen och faktiskt inte tänker till. Inte okej tycker jag. Jag är själv sugen på hund eller jag vill ha min Nisse och det blev svårt att motstå när Sara hittade en exakt kopia till salu i Uppsala. Men nej – först och främst: Lovisa är allergisk och det går faktiskt inte – det är svårt nog med besök som har hund eller katt. Sedan också min tid. Jag vill kunna jobba heltid, jag vill kunna sova länge på morgonen (bara för att hunden inte piper innebär det inte att den inte vill gå ut) jag vill slippa rutiner och låst liv. Ergo – inget husdjur. Alls. För man kan inte ha något djur inte ens en fisk utan att det innebär ansvar, ska man då ta det ansvar det egentligen innebär och dessutom tillgodose det bästa för djuret ja då är det inte lätt.

 En exakt kopia av min lille Nisse. Så klart att man smälter....

 


Nu ska jag börja rätta lite uppsatser från mina elever i Flen, det är nästan 60 stycken så det är lite att bita i – Ellerhur?



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0