Sport

Vi snackar om sport.

Det är fotboll, hockey, handboll, volleyboll, ridning, golf - ja listan kan bli (och är) hur lång som helst.
Alla som är intresserade och det är många - de har en åsikt och en kunskap (tror de) som vida överstiger andra.
Det diskuteras ofta med vilken stryka, precision och kunskap det kräver att utföra det ena eller det andra. Zlatan höjs som en riktig bolltrollare och diverse andra namn höjs och glorifieras för sina insatser.

                                            

Nu har jag länge tänkt att jag ska ge mig in i den diskussionen.

Låt mig först för den som så inte vet säga att jag är inte sportintresserad. Jag är inte imponerad av 22 man som jagar en läderkula och sedan säger att det var 1 man som gjorde matchen. Jag är inte avundsjuk när ett gäng blåslagna tandlösa män med taskig frisyr tjänar stora stora pengar i NHL hockey. Jag ser inte prestationen när någon gör birdie, par eller andra konstiga termer på ett slag med en boll i ett hål. Jag tycker det är löjligt när man står i en intervju efter en match man vunnit och säga: Jo idag ville vi verkligen vinna. (vilken jävla gång vill man inte det) Eller de lama ursäkterna efter en förlust (säga bara att det andra laget var bättre)

MEN

Ska vi nu prata sport - prestation - kunskap - träning - fysik så finns det faktiskt en sport som jag kan säga att jag tycker är just det. Sport.

Skidskytte.

Det gäller att åka långt - länge - i kyla (som jag för övrigt aldrig skulle göra själv frivilligt) Det gäller att ta i för kung och fosterland för att med så hög hastighet komma fram till skjutbanan. Sen och det är här det blir imponerande. Sen gäller det att kasta sig på marken - sikta  och skjuta prick.

Det kräver att man hittar totalt lugn. (de flesta skulle flåsa och frusta som en flodhäst) Det gäller att hitta fokus och vara fokucerad till 1000.
Sen ska man iväg som skjuten ur en kanon igen och då kunna gå upp i 100 kapacitet igen. DET är en bedrift. Fullständig kontroll på andning, nerver och muskler.


Jag skulle själv aldrig klara av det vill inte det heller - det är för kallt och för jobbigt. Jag har ingen tävlingsinstinkt alls.
                                                               

Så till alla skidskyttar - Hatten av för er. Ni har fått en av de största antisportarna att bli imponerad. DET är ytterligare en bedrift att lägga till meritlistan. Total kontroll imponerar tycker jag, men det kanske bara är för att jag är kontrollfreak - Ellerhur?



Kommentarer
Lovisa

Kan du inte bara säg att du gillar folk i tighta glansiga trikåer? Jag ska fixa det till dig ikväll älskling!

2011-03-24 @ 16:21:59
Anonym

sist jag kollade stavas "fokuserad" med s och inte med c. Fokucerad? Vad är det?

2011-03-24 @ 16:22:45
Annakarin

Hahha nej jag gillar inte folk i trikåer men absolut ge mig ett smakprov. Visst stavas det så men det känns lite mer internationellt med c.....känner jag eller så räddar jag nu bara ett ofta gjort stavfel av mig..Ellerhur?

2011-03-24 @ 16:27:27


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0