Hitta på en historia

Igår när jag åkte hem så kliver det på en man i Södertälje. Han sätter sig snett emot mig. Jag tittar upp från min bok (som förövrigt är grymt bra) och ser följande:

Han är ca 50 år och har långt hår, grått och utsläppt.Han har en stor buskg mustasch som han borde trimmat (helst rakat bort) Han har en urtvättad men nu skitig t-shirt som tappat formen för väldigt länge sedan. Över det har han en väst som säkert varit modern eller i rätt storlek någon gång. Mannen lutar sig tillbaka och blundar en odör av dålig luft sprider sig runt mannen . Inom mig skakar jag på huvudet och försöker läsa vidare. Men nu har det redan hänt, min hjärna spelar mig spratt och jag börjar hitta på en histioria om mannen. Just då börjar han snarka.

Jag tänker att han jobbar på Scania och är en gammal misslyckad biker som önskar han var bilmek. Han bor ute på landet och önskar att han var i Florida. Han är avundsjuk på sin bror som har ett eget företag och är "lyckad".
Hemma har han en rynkig fru som är småfet i stickad tröja och hennes en gång i tiden blonda slingor är nu nästan dränkta i det råttfärgade håret. Deras barn har flyttat hemifrån men kommer hem ibland oftast själva utan respektive eller vänner för barnen skäms över sina föräldrar. I deras hus är det ostädat och rörigt. Mängder av påbörjade projekt i form av renovering eller bra och ha står över allt. Det finns en gammal jänkare som står där och skulle blivit det mannen skulle renovera få ordning på sälja och tjäna massa pengar på.......det var 7 år sedan. Han glömmer sin misslyckade tillvaro i ett par bira varje kväll och varje gång han pratat med sin bror eller sina föräldrar tar han en rejäl grogg vars flaska han gömt i garaget.

När vi kommer till Flen går han före mig till parkeringen och jag ser honom stiga in i en Saab 900, precis då han ska in i bilen ser jag hur han snörper på munnen, han ser elak ut. Nästan lite farlig...... jag funderar igen och fantasin fortsätter.... när groggen är uppdrucken och om grannen påpekar att det vore bra om han städade upp lite på gården eller om frugan ber om hjälp då blir han nog fan våldsam......

Jag skakar på huvudet igen - mina fantasier är lite tokiga. Kanske är han världens snällaste som har en tågbana hemma och och han sitter snällt på golvet med de långa benen i kors och leker med barnbarn.
Han kanske stannar på vägen hem och köper en blomma till sin fru. Han kanske är måttligt drickande med ett stort hjärta där han är den som hjälper sin bror med bokföringen så brorsans företag går runt.

Hur det än är så är det roligt att fantisera och det höll mig vaken hela resan hem och det är ju bra - Ellerhur?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0