För eller mot?


Debatten i media kring datalagring är i full gång. Jag har långt ifrån bildat mig en fullständig uppfattning men jag känner spontant att visst kan de få kolla vad jag kollar på nätet.

Det är ju lite så tror jag för de flesta människor, man är inte ute på speciellt nationellt hemliga sidor. Man har inte specifikt mycket att dölja. Självklart är det så för ljusskygga personer som planerar brott av någon sort eller som ägnar sig åt olagligheter på nätet - ja de får ju problem.

Men som allt och oftast - de kriminella ligger ett par steg före vilket säkert gör att de redan har hittat utvägar för att blockera, skydda och dölja sina aktiviteter och polisens motaktiviteter. Det får mig att undra och tänka. Internet är verkligen bra. Ingen tvekan om det. Det har verkligen och bokstavligen öppnat HELA världen för oss alla. Det i sig är ett ansvar och det blir också en fundering kring var och ens moral och etik. Det ställer krav på gemene man att själv ta ansvar för vad som är okej och inte.

På många sätt är det ju bra, på 80-talet pratades det i var och varannan stuga i Sverige om att "Storebror" la sig i och att i Sverige behandlas man som mindre vetande och aldrig får man ta ansvar. Det handlade oftast om Systembolaget eller byråkrati Sverige. Det var inte Big Brother på tv man syftade på då, utan regering och makten i landet. Nu står vi här och med Internet och i det hela världen vid våra fingerspetsar. Nu FÅR och måste vi ta ansvar själva för vad vi tittar på, söker efter, laddar ner och beställer. Hur svårt kan det vara?
Samtidigt ryser jag inombords för jag vet att alla människor har olika moral och etik. Barnporr, köpa vapen, hitta fusk, planera mord, självmord, ladda ner film och musik osv osv allt är i en gråzon för vissa och helt otänkbart för andra och för ytterligare några helt okej.

Så är jag då för eller mot datalagring? Jag vet inte ännu, jag tror på det egna ansvaret och jag tror på konkurrens och frihet. Samtidigt inser jag att det finns så många människor som med snedvridna ideal och med mörka motiv har fått ett väldigt stort spelrum. Å andra sidan - vem är jag att döma vad som är snedvridet och fel? Är det min moral som är allomfattande? Nej självklart inte.

Här tror jag och då lutar det väl åt ett för datalagring, att vi får ha lagen som riktmärke och utifrån den som utgångspunkt låta de som bryter mot lagen antingen påverka styrande att ändra lagen eller åka fast. Man har ju alltid ett val.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0