Inre bilder

Ständigt konfronteras jag med mina fördomar, och jag kan ärligt säga att jag gillar att ha fel. Det behöver inte vara stort eller fyllt av negationer utan bara ett tänk som kommer på skam.

Nu har det hänt igen.
Jag har alltid haft en bild av att kvinnor med sjal/slöja är kvinnor med hög integritet och lite avståndstagande. Jag tror att de inte gillar kvinnor som mig själv - blonda och gapiga.

I förra veckan var jag ju inne och jobbade i gruppen för nyanlända och då har vi flera kvinnor som har slöja och är muslimer. Under undervisningen fick jag en väldigt nära kontakt med deltagarna och idag när jag nu var på väg ut för att hämta något så möter jag en av kvinnorna. Hon skiner upp när hon ser mig och breder ut armarna och ger mig en kram! Väldigt oväntat för mig. Men jag blev så glad - hon visade verkligen att hon tycker om mig. Hon är en varm härlig glad vacker kvinna. Hela min bild av kvinnor som hon kom på skam och som sagt - jag gillar att ha fel.

Jag är en erfarenhet rikare och en fördom mindre. Det ser ut att bli en bra vecka.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0