Den som söker ska finna

På mitt jobb söker jag väldigt mycket information, ofta är det också så att jag ger deltagare i uppdrag att hitta någon information. Det har nu fått mig att tänka - reflektera om du vill.

Nu för tiden är det inte många som har en telefonkatalog - vi googlar och söker på nätet. Vi kan också sms:a till 118800 eller liknande så får vi nummer, adresser, vägbeskrivningar och till och med bordsreservationer.

Om vi ställs inför att vi ska göra något - det kan vara vad som helst - lägga klickgolv, byta olja i bilen, montera en vattenpump eller laga lasagne så googlar vi och vips så har vi svaret. Ibland vänder vi oss till forum för att hitta svar eller råd. Vi googlar och letar efter alla sorters krämpor och åkommor - vi behöver inga läkare längre. Allt från trög mage till allvarliga sjukdomar och diagnoser ställer vi själva.
När vi umgås med vänner, familj och arbetskamrater och diskuterar något så antingen helt öppet eller i smyg efteråt googlar vi om det kommit upp ett årtal eller något annat faktabaserat.

Det här är snabba sätt och vi behöver inte längre proffs - vi googlar skiten och löser det mesta själv. Det ska gå fort - riktigt fort. Vi har inte tiden att vänta längre.
Är det riktigt bråttom då kastar vi ut en fråga på facebook som till exempel: Är det någon som vet var man snabbast kan beställa en pizza? Någon som har en kontorsstol över? Jag har en konstig böld i nacken - vad kan det vara? ....och så vidare.

Är det bra? Jag vet inte jag tycker det är rätt nice och funkar för mig och jag tror att som med allt annat att om det inte blir utan bonnförnuft så är det väl bra.

Jag har självutsett mig till legitimerad googlare och jag har nästan alltid rätt på det jag uttalar mig kring.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0