Mobilbanta?

Häromdagen såg jag Katarina Gospic som är en ung hjärnforskare. Hon är inte ens 30! Denna mycket tvmedvetna tjej som gått en kurs för mycket i gestikulerande vrider sig mot kameran i alla vinklar talar väldigt artikulerat för att bli trovärdig. 
(Min bild av hjärnforskare är vithåriga män med begynnande altzheimers). 

Hon menar bland annat att vårt mobilsurfande och vår konstanta tillgänglighet på sociala medier gör vår hjärna utmattad och då klarar vi inte att ta vettiga beslut kring tillexempel mat, relationer och annat viktigt. 

Vad? Är vi feta, har dåliga relationer, vantrivs på jobbet, bråkar med barnen och startar krig för att vi har mobiler? Nja, jag tänker nog inte att det går att dra på de växlarna. Men visst hon har en poäng och får ytterligare ett par poäng för sin gedigna utbildning. Jag är imponerad över hennes yrke. (Gissar att hon sätter fart på fakulteten med sin uppenbarelse) det behövs unga människor på platser som av hävd ses som äldre mäns plats. Hatten av. Min syrlighet är ren avundsjuka. 

Dagen avslutade jag på Vingåkersoutlet. Behövde byxor. Jag är less på hur folk lägger huvudet på sne och nickar förstående och säger med djup lite bekymrad min: du har gått ner i vikt.... 
(jag har väl ingen mobil...eh jo fan) får väl surfa mer. 
Ute på affären tog jag fem par byxor med in i det som i min värld är en tortyrkammare (provrummet) och gick loss. Blundar hårt när jag byter kläder och tittar försiktigt. Värmen stiger i kroppen och med en febrig känsla provade jag alla paren. Det blev ett par. 
Betalade och gick ut. Kändes fantastiskt att få luft utanför. 

Med bestämd tanke och jävlar anamma åkte jag och köpte lite mat eller mycket mat. Åt lite av varje och dagens intag av kalorier blev godkänt tänker jag. På rätt väg då. Sedan får jag väl surfa mer på mobilen så kommer jag tillbaka tillmatchvikt igen :-) 

Inser att många tänker att jag ska vara nöjd och glad. ALLA människor vill väl gå ner? Så är det inte. Fighten upp är lika tuff som ner. Make no mistake!






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0