Våra barn

Känns som om jag har äppelmos i hela huvudet ackompanjerat med bjällror och sus. Precis så känns det. 
En STOR ny grupp idag och jag har varit på spänn och alerten fullständigt. 
Nu på kvällen har jag läst nästan 30 elevrapporter och skapat en bild av varje individ. Tungt men jättekul. Som tur var fick jag ett välbehövligt avbrott med en fika i Katrineholm. Massa bra tung musik på vägen dit och hem. 

Idag tänker jag på det här med barnfetma. På radion pratade de om att tvinga överviktiga barn till extra idrott om de är överviktiga. Det tror jag inte på. Jag tycker skolan ska släppa på myndighetsrollen och mera vara det jag anser det är: en förmån en utbildande plats. Föräldrar får fan i mig ta tillbaka sin fostranderoll. Med väl avvägd disciplin få sina barn att röra på sig och äta hälsosamt. Går det för mycket åt ena eller andra hållet slår det ofta fel. 
Det är avgörande att föräldrar ger sina barn goda förebilder till ett hälsosamt liv. Man måste självklart ha en sund relation till mat som förälder om man vill att barnen ska det. Javisst - vem fan är jag att säga detta? Jo, jag vet hur det blir. Har sett min mamma som "straffade" familjen när det var bråk med art tappa matlusten. Själv har jag ett komplicerat förhållande till mat och mina barn en del av det också. 

Så jo. Jag vet och jag förstår hur lätt det överförs och jag önskar att jag fattat bättre. 
Men att som förälder tro att allt ska lösa sig i skolan det är väldigt förmätet och dumt. Tycker jag. Det är självklart att barn till föräldrar med osund relation till mat får barn som svälter sig för att mamma och pappa ständigt bantar. Barn som har föräldrar som jojobantar får barn som inte vet vad sunt liv är.  

Föräldrar ska fostra sina barn. Pedagoger ska lära ut och visa goda vägar och möjligheter. 

I alla lägen måste vuxna föregå med bra exempel. Alla vuxna. 


Ett barn...

Ett barn som kritiseras - lär sig fördöma
Ett barn som får stryk - lär sig att slåss
Ett barn som hånas - lär sig blyghet
Ett barn som utsätts för ironi - får dåligt samvete
Men...
Ett barn som får uppmuntran - lär sig förtroende
Ett barn som möts med tolerans - lär sig tålamod
Ett barn som får beröm - lär sig uppskatta
Ett barn som får uppleva rent spel - lär sig rättvisa
Ett barn som känner vänskap - lär sig vänlighet
Ett barn som får uppleva trygghet - lär sig tilltro
Ett barn som blir omtyckt och kramat - lär sig känna kärlek i världen

Av: Dorothy Law Holte



Hon är klok Dorothy Law Holte. Barn är det finaste som finns. 







Kommentarer
Eulalia

Du har så rätt.

2013-09-23 @ 23:10:10


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0