Våga vägra

Såg Mia på Grötö igår igen. Nykvist imponerade med kloka ord. Han menade att vi blir som omgivningen formar oss. Att vi blir och är som andra beslutat sig för. 

Jag har av familj och vänner alltid setts som lite gapig, hetsig, stark, snäll och en som alltid orkar och har svar. Självklart har jag andra sidor men de är svåra att se. Till och med för mig själv. 

Hur man ska göra för att vara sig själv eller hela sin person är svårt. Det är så lätt att falla in i en roll som man haft mycket. 
Eva Dahlgren sjunger: "så många kvinnor som jag spelat men aldrig gjort det bra" i sin Vem tänder stjärnorna. 
Också klokt på något sätt även om det låter sorgligt. 

Jag möter i jobbet unga människor och det är tydligt hur de lever upp till roller de blivit givna, hur de trevande försöker skapa ett vuxenliv men har svårt att släppa invanda mönster. Och jag tror att det är så det är för de flesta. 
Våra mönster är som den där sköna tröjan eller mysbyxorna, vi känner igen och det är tryggt. Även när det är mönster vi vill bryta. Att göra nytt är skrämmande och man måste möta sig själv. 
Även omgivningen tycker att det blir obekvämt när vi försöker bryta oss loss. Jag tror att den ytterlighet som invanda mönster är blir de människor som har samma jobb samma traditioner äter tacos varje fredag och aldrig åker utanför 70-skylten i samhället för att de är rädda för allt nytt. 
Ytterligheten åt andra hållet är människor som hela tiden förändrar sig själv, sin omgivning, ständigt är på väg någonstans för att slippa se sig själv. 

Önskan vore väl att kunna hamna i mitten. Det kräver ju att man tar chanser  men bara för sig själv och att man ser sanningen. 
Att jobba med sig själv sätta gränser och få vara den bästa versionen av sig själv. 

Jag har platser, jag har Ljunghusen som ger mig lugn, stallet och Bus som ger styrka och tröst, Italien som en dröm och USA som mitt jag.  Detta toppar jag med musik, då hittar jag hela mig. 









Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0