Tänk själv kanske??

Idag hoppas jag att alla som läser min blogg läser klart. 

Idag lyssnade jag på nyheterna på väg till jobbet. Man pratade om vikten av att informera om barnsexturismen/sextirismen. Att det är viktigt att flygbolag tar sin del av ansvaret eftersom många som utövar sin perverterade läggning numer köper bara flygbiljetter.  

Här följer nu delar av nyhetsinslaget:

Därför måste det delvis statliga flygbolaget Sas ta sitt ansvar och göra vad de kan för att motverka den typen av brott, menar Marita Ljung, statssekreterare på näringsdepartementet.

– Idag informerar till exempel resebolagen Apollo och Ving om det men inga statliga bolag, säger Marita Ljung.

Runt 1,2 miljoner barn i världen utnyttjas av sexhandeln, visar FN:s siffror från 2006. Och många svenskar reser till länder med hög barnprostitution, såsom Thailand.

– Det är viktigt att svenskar får information om den barnsexhandel som finns runt om i världen. Hur gör man som svensk när man reser, var kan jag anmäla ett brott, säger Marita Ljung.

Nu ska hon föra frågan vidare. Först och främst ska hon kontakta finansdepartementet som ansvarar för de statliga bolagen.

Även Ecpat menar att Sas måste informera om brottsligheten.

– Det är en bit på vägen mot att kunna stoppa barnsexhandeln. Då gäller det att alla aktörer som är med i resenäringen tar sitt ansvar. Det är en skyldighet, säger Anders Petersson, generalsekreterare för Ecpat Sverige.

Henrik Edström, pressansvarig på Sas i Sverige, säger att de inte fått näringsdepartementets synpunkter förrän nu.

– Men vi är givetvis beredda att föra en diskussion med dem kring den frågan. 

Här blir jag förbannad. Är det inte så att de på SAS och alla, verkligen alla som jobbar inom turism kan tänka ut det här själva??? Är det dessutom så att de sitter på sina stolar och inte aktivt söker efter möjligheter att påverka och förändra? 

Jag blir så frustrerad men mest, jag blir rädd när jag inser att det finns många människor med position möjlighet och makt att påverka. Och gör ingenting. 

Henrik Edström och hans gelikar: skäms! Ni har inte fått frågan.... Ni är beredda att föra en diskussion. Snacka inte. Agera. Har ni svårt att veta hur man gör så följ Ving och Appollos goda väg eller faktiskt. Byt jobb! 




Kommentarer
Pernilla

Bra där!!

2014-07-07 @ 20:13:47
Åsa

Klokt sant och väldigt bra formulerat !!
( som vanligt ) :-)

2014-07-07 @ 21:13:39


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0